Bij Ahold Delhaize klinkt tevredenheid door: de supermarktketen zag de omzet dankzij de corona-hamsterwoede in maart met meer dan een kwart stijgen, schrijft Het Financieele Dagblad. De online verkopen stegen zelfs met ruim een derde, naar €1,3 miljard. Over het hele eerste kwartaal bedroeg de omzetstijging 15%, naar €18,2 miljard.

De supermarktketen handhaaft overigens zijn winstverwachting voor 2020, omdat er de komende kwartalen flink hogere kosten zichtbaar zullen worden die het coronavirus met zich mee brengt. "Daarnaast gaat Ahold Delhaize meer investeren in zijn webwinkels en 'omnichannel', zoals het combineren van online en fysieke winkels in jargon heet," schrijft de krant. In de post-corona maatschappij zullen online bestellen en thuisbezorgen een belangrijke rol blijven spelen.

'Lowballing'
Er kan nog een reden zijn dat Ahold Delhaize zijn winstdoel onveranderd laat: 'lowballing', heet dat. Volgens analisten zou Ahold Delhaize de verwachtingen bewust laag willen houden om Amazon niet wijzer te maken dan het is. Sinds begin maart is de Amerikaanse onlineretailer rechtstreeks in Nederland actief. Juist de omzet bij onlinedochter Bol.com klom met bijna 40%.

Bier in duikvlucht
Anheuser-Beusch InBev (AB Inbev) verkocht de afgelopen maand 32% minder bier, aldus De Tijd. Wereldwijd moesten restaurants en cafés de deuren sluiten vanwege het coronavirus. Over het eerste kwartaal kromp de wereldwijde afzet met 9%. Het zwaartepunt lag in China, waar bijna de helft minder bier werd verkocht. Voor het tweede kwartaal voorspelt AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, een nog slechtere afzet. Het bedrijf trok zijn winstprognose voor 2020 in. AB InBev brouwt onder meer de merken Jupiler, Stella Artois, Budweiser én Corona.
Dit artikel afdrukken