In 2014 gaven Nederlandse consumenten €1,9 miljard uit aan duurzame voeding met een keurmerk, in 2018 was dit opgelopen naar ruim €4,1 miljard. Producten met een duurzaamheidskeurmerk maken inmiddels 17% uit van het totale supermarktaanbod. Vooral in vis (70%), eieren (67%) en vleeswaren (41%) is het aandeel producten met keurmerk groot. "In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, en niet langer een segment voor bewuste kopers," aldus IRI. Keurmerkloos wordt de uitzondering.
Het Beter Leven Keurmerk kende vorig jaar de grootste groei (25%); de omzet van BLK-producten bedraagt inmiddels €1,8 miljard. Voor een niet onbelangrijk deel is dat toe te schrijven aan de BLK-eieren: het reguliere scharrelei verdwijnt uit de schappen ten gunste van BLK-eieren.
Van al het vlees draagt inmiddels 30% een keurmerk, met varkensvlees als koploper met 93%. Kip en rund met keurmerk hebben een aandeel van respectievelijk 22% en 11%. In zuivel en groente en fruit komen er naast biologisch nieuwe keurmerken bij, zoals On the Way to PlanetProof. Op vis en zeewierproducten kan behalve MSC ook het ASC-keurmerk prijken.
In de Monitor Keurmerken is de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl, voor producten met de onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.
BIO label in gebreke (Frankrijk).
Dioxines of PCB's in eieren en melk, ftalaten in olijfolie.... We hebben 130 biologische producten onderzocht: niet alles is rooskleurig. Biologische melk en eieren bevatten meer PCB's en dioxines dan andere melk en eieren, omdat dieren zich vaker buitenshuis bevinden dan in de conventionele landbouw. Een goede zaak in termen van dierenwelzijn, natuurlijk. Maar deze constatering wijst op gebreken in het label "biologische landbouw".
De bodem wordt immers niet gecontroleerd op deze vervuilende stoffen voordat er een organisch vee of organisch gewas wordt geïnstalleerd. De boer kan zijn akker ombouwen tot biologisch, ook al ligt het in de buurt van een vervuilende industrieën.
Bron: 60 Millions des Consommateurs, Les aliments bio touchés par la pollution (Vervuiling in Biologisch voedsel)
Wat mij betreft kan dit dus ook een symptoom zijn van de wildgroei aan keurmerken in de afgelopen jaren. Het lijkt mij niet onaannemelijk dat onze voeding precies even 'duurzaam' is als vier jaar geleden, alleen er staat tegenwoordig vaker een logootje op de verpakking.
En dan nog iets: 'On the Way to PlanetProof' is dus per definitie niet PlanetProof ;-)
En laat er nu iedereen aan verdienen, behalve de boer.