Voedselwaakhond foodwatch nomineerde dit jaar weer acht producten waaruit consumenten het meest misleidende product van 2019 mochten kiezen. Met 23% van de ruim 10.000 stemmen 'versloeg' de chocopasta nipt de ‘seizoensgroente’ van Albert Heijn, die 22% van de stemmen kreeg. Aanvankelijk leek Albert Heijn het Gouden Windei te gaan winnen. Nadat de supermarktketen aangaf de term ‘seizoensgroente’ voortaan alleen bij producten uit Nederland te gebruiken, daalde het aantal stemmen.

Volgens foodwatch zit de biologische chocopasta van de Kleine Keuken boordevol suiker en is die daarom allesbehalve goed voor baby's. foodwatch stoort zich met name aan de claim dat het product geschikt is voor kinderen ‘vanaf 8 maanden’. Dat zet ouders op het verkeerde been, vindt ook het Voedingscentrum.

Kirsten Wegener-Toeset, eigenaar van de Kleine Keuken en notabene zelf lid van foodwatch, baalt van de verkiezing. “Wij zijn er juist groot voorstander van om ellende uit de supermarkt te weren. Het is de omgekeerde wereld dat wij deze prijs winnen.”

De missie van de Kleine Keuken is: elk kind gezond en energiek laten opgroeien. “We laten zien dat de juiste keuze maken in voeding en verzorging niet moeilijk hoeft te zijn. Alles wat we maken is biologisch en voedzaam”, schrijft het bedrijf in een persbericht. “Met onze chocopasta misleiden we niet. We zijn altijd open en transparant over onze ingrediënten en alle voedingsvragen zijn wetenschappelijk onderbouwd.”

Het bedrijf van Wegener-Toeset startte met de ontwikkeling van broodbeleg omdat er naar haar zin weinig gezond beleg in de supermarkt te vinden was dat jonge kinderen lekker vinden. In een feitelijke en wetenschappelijke onderbouwing, eerder gepubliceerd op Foodlog, laat het bedrijf zien dat hun chocopasta beter is dan drie door het Voedingscentrum geadviseerde varianten beleg. “Met onze chocopasta kunnen ouders een gezonder alternatief bieden.” Wegener-Toeset geeft aan het jammer te vinden dat foodwatch alleen kijkt naar de naamgeving en niet naar de inhoud van het product. “Ze [foodwatch, AJ] doen helemaal niks met onze onderbouwing. Dus het lijkt ook wel een beetje stemmingmakerij. Over de rug van een klein bedrijf zorgen dat je heel veel publiciteit krijgt, jammer.”

Voor de volledigheid, de rest van de uitslag van de Gouden Windei-verkiezing:
3: AH geitenkaasspread -> met vooral koeienkaas
4: Cano Water (bij Ekoplaza) -> greenwashing met water uit Oostenrijk in blik
5: Lipton Matcha -> met 0,007% matcha
6: Kelloggs Coco pops reep -> veel gezonde claims op een niet gezond product
7: Bongo pindakaas -> met nog maar de helft pinda’s, veel suiker en (palm)vet/olie
8: Damhert woudvruchten -> aan ‘puur fruit’ blijkt pure fruitsuiker toegevoegd.
Dit artikel afdrukken