Volgens foodwatch zit de biologische chocopasta van de Kleine Keuken boordevol suiker en is die daarom allesbehalve goed voor baby's. foodwatch stoort zich met name aan de claim dat het product geschikt is voor kinderen ‘vanaf 8 maanden’. Dat zet ouders op het verkeerde been, vindt ook het Voedingscentrum.
Kirsten Wegener-Toeset, eigenaar van de Kleine Keuken en notabene zelf lid van foodwatch, baalt van de verkiezing. “Wij zijn er juist groot voorstander van om ellende uit de supermarkt te weren. Het is de omgekeerde wereld dat wij deze prijs winnen.”
De missie van de Kleine Keuken is: elk kind gezond en energiek laten opgroeien. “We laten zien dat de juiste keuze maken in voeding en verzorging niet moeilijk hoeft te zijn. Alles wat we maken is biologisch en voedzaam”, schrijft het bedrijf in een persbericht. “Met onze chocopasta misleiden we niet. We zijn altijd open en transparant over onze ingrediënten en alle voedingsvragen zijn wetenschappelijk onderbouwd.”
Het bedrijf van Wegener-Toeset startte met de ontwikkeling van broodbeleg omdat er naar haar zin weinig gezond beleg in de supermarkt te vinden was dat jonge kinderen lekker vinden. In een feitelijke en wetenschappelijke onderbouwing, eerder gepubliceerd op Foodlog, laat het bedrijf zien dat hun chocopasta beter is dan drie door het Voedingscentrum geadviseerde varianten beleg. “Met onze chocopasta kunnen ouders een gezonder alternatief bieden.” Wegener-Toeset geeft aan het jammer te vinden dat foodwatch alleen kijkt naar de naamgeving en niet naar de inhoud van het product. “Ze [foodwatch, AJ] doen helemaal niks met onze onderbouwing. Dus het lijkt ook wel een beetje stemmingmakerij. Over de rug van een klein bedrijf zorgen dat je heel veel publiciteit krijgt, jammer.”
Voor de volledigheid, de rest van de uitslag van de Gouden Windei-verkiezing:
3: AH geitenkaasspread -> met vooral koeienkaas
4: Cano Water (bij Ekoplaza) -> greenwashing met water uit Oostenrijk in blik
5: Lipton Matcha -> met 0,007% matcha
6: Kelloggs Coco pops reep -> veel gezonde claims op een niet gezond product
7: Bongo pindakaas -> met nog maar de helft pinda’s, veel suiker en (palm)vet/olie
8: Damhert woudvruchten -> aan ‘puur fruit’ blijkt pure fruitsuiker toegevoegd.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zit de kern van het probleem niet in de aannames en onwetendheid van consumenten?
Als deze chocopasta 'mag' vanaf 8 maanden, dan mag in de ogen van de gemiddelde consument andere chocopasta ook vanaf 8 maanden. Chocopasta is immers chocopasta, zullen zij denken.
Of toch niet?
Wat als dit product niet chocopasta zou heten, maar zonnebloempitten spread met cacao?
Chocopasta vanaf 8 maanden. Alle aangevoerde elementen doen niet terzake. De vergelijking met het VC is nutteloos. Verder is het gegoochel met vet en suiker hoeveelheden. En met aantal maanden.
Gewoon foutje toegeven en uit de handel nemen of vanaf 12 of beter 18 maanden.
Ik vond het niet het ergste windei maar als je zo hoog van de toren blaast over 'gezonde en energieke kinderen' dan kan je het verwachten.
En dan over stemmingmakerij beginnen vind ik te makkelijk.
Jan Peter, wat is de zeperd precies?
Hoe maak je van een zeperd weer een succes?
En gratis reclame.