Vertraging in zicht
Vanuit betrokken supermarktondernemers klinkt een afwijkend geluid. Het FD citeert een aantal C1000-franchisenemers die vraagtekens zetten bij deze doelstelling. Volgens hen heeft Jumbo de weg van de minste weerstand gekozen en eerst de 'makkelijke' vestigingen omgebouwd. De 'moeilijkste' vestigingen moeten nu nog aan de beurt komen. Dat betreft dan bijvoorbeeld 'kleine zaakjes die Jumbo na de overname van Super de Boer verkocht aan C1000, omdat ze er geen brood in zagen. Die zijn nu alsnog in hun bezit gekomen', of 'filialen die dicht bij een andere, vaak grotere Jumbo zitten, of locaties met traditioneel lage omzetten'.
Omzetderving en bedrijfscultuur schrikken af
Omdat ombouw altijd omzet kost en de markt al fors onder prijsdruk staat, zeggen de betrokken franchisenemers eigenlijk liever C1000 te willen blijven. "Als je je winkel wilt behouden, moet dat tegen Jumbo's voorwaarden. Teken je daarvoor, dan weet je dat je de komende tien jaar geen stuiver verdient aan je winkel. Het enige alternatief, de winkel verkopen, kan alleen als je akkoord gaat met een krankzinnig laag bod van Jumbo. Andere opties zijn er gewoon niet', citeert het FD een ingewijde. Ook de cultuur van het familiebedrijf Jumbo zou de klagende supermarktondernemers afschrikken.
Jumbo werpt verhaal ver van zich
Jumbo stelt in een reactie: "Jumbo herkent zich totaal niet in het verhaal en neemt hier nadrukkelijk afstand van. Het is bovendien niet onze policy om inhoudelijk te reageren op verhalen met aannames van louter onbekende en anonieme bronnen. We kunnen enkel melden dat de integratie van C1000 goed op schema ligt en de naar Jumbo omgebouwde winkels gemiddeld ruimschoots de geplande omzetniveaus behalen. Het overleg met de franchisenemers, zowel collectief als individueel, verloopt constructief en op basis van wederzijds vertrouwen. Voor het bepalen van de prijzen van winkels zijn standaard rekenregels overeengekomen en is een arbitrage mogelijk met bindende uitspraken. Wij zien de afronding van de integratie van C1000 binnen Jumbo dan ook met het volste vertrouwen tegemoet."
Fotocredits: lmgweb.nl
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Topic: “De winkels waar C-1000 op de gevel stond, moesten allemaal (?) worden omgebouwd tot Jumbo's."
Verhaal hier klopt niet helemaal.
Dat geldt alleen voor de franchise winkels. Er zijn een stevige aantalletje C1000’s waarvan zowel de supermarkt, inboedel èn ook alle C1000 producten die in voorraad zijn, volle eigendom van de winkelier zijn. En die bepaalt zelf wel met wie hij verder gaat. Een grote C1000 hier nam zelfs contact over de grenzen. Uiteindelijk werd het ‘Plus’, en hypermodern. Elektronische gestuurde prijskaartjes in winkels bestaan al, maar zo grootschalig in een super, zag ik nog niet. Superwinkeliers uit 'Holland' kwamen er zelfs op ‘excursie’.
Jumbo moet
a) omzetverlies hebben aan de zelfstandige winkeliers die eieren voor hun geld kozen, en zal
b) mogelijk juridisch in de problemen komen met een harde sanering van de kleintjes, als die zich samenvoegen, waarbij ook de leefbaarheid van heel wat dorpen in de problemen komt. (Vrees ik...)
Want die hap, die low profile wel draait maar geen grote investering aan kan, nu weer doorspelen, daar zal geen concurrent of concullega meer geïnteresseerd in zijn. (Denk ik..)
Bij mij te Uithoorn een aktieve C-1000 super. Er zijn (voor zo ver ik weet)geen signalen van ombouw.