President Barack Obama van de VS stimuleert het verkorten van de betalingstermijn die grote bedrijven hanteren naar kleine toeleveranciers. Dat meldt Reuters.

Rem op ontwikkeling
Grote bedrijven kunnen hun kleinere toeleveranciers niet zelden uitwisselen voor andere. Daarom vragen ze voordelen in hun onderhandelingen over de leveringscondities. Eén daarvan is het verlengen van de betalingstermijn. Zo kan het inmiddels gebeuren dat er bedrijven zijn die tot 120 dagen op hun geld moeten wachten nadat ze een product hebben geleverd.

Dat zadelt zulke bedrijven op met extra financieringskosten. Dat ligt op dit moment extra gevoelig omdat banken erg zuinig zijn op het geven van krediet. Dat remt innovatie, ontwikkeling en verduurzaming, vindt Obama.

Slimme zet
Afgelopen vrijdag ontmoette de president onder meer Apple , AT&T, Coca Cola, FedEx en Johnson & Johnson om hen in het zonnetje te zetten. Deze 5 giganten beloven immers dat ze teruggaan naar een betalingstermijn van 2 weken. Als het vrijwillige, maar vanuit het Witte Huis persoonlijk door de president gestimuleerde initiatief navolging vindt, lost dat een deel van het kostennadeel en financieringsvraagstuk van bedrijven op. Het is een slimme zet om weg te komen uit de kredietkrapte en onnodige lastenverzwaring die dodelijk zijn voor kleinere bedrijven.

Levensmiddelenindustrie en -handel
In de levensmiddelenindustrie en -handel zijn lange betaaltermijnen inmiddels een fors probleem geworden. Supermarkten zitten 90 dagen - soms zelfs ook 120 - op het geld dat zij direct met de consument afrekenen. Dat zorgt voor problemen in de toeleverende keten die vaak krap zit door heftige onderlinge concurrentieverhoudingen. Coca-Cola doet mee aan het initiatief. Opvallende afwezige is evenwel Walmart, 's werelds grootste retailer.

De deze week door Superunie aangekondigde 'supply chain finance' is een andere manier om de leveranciers in hun benarde financiële positie wat lucht te geven. Zonder aanpassing van de betaaltermijnen, overigens.
Dit artikel afdrukken