Fabrikanten hebben er een handje van klanten te verleiden door aantrekkelijke (gezonde, dure, mooie) ingrediënten op de voorkant te zetten terwijl er maar een heel klein beetje van dat ingrediënt in het product zit.

Koren op de molen voor consumentenorganisaties als foodwatch en de Consumentenbond, die regelmatig het 'kwidden' aan de kaak stellen. Ze doen dat bijvoorbeeld met de jaarlijkse verkiezing van het Gouden Windei, de Kletspraat-wall of shame of dienen een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Vandaag is het weer eens de beurt aan foodwatch, dat gelijk kreeg van de RCC: Mars Nederland heeft op de verpakking van de M&M's Pinda & Hazelnoot de suggestie gewekt dat er evenveel pinda's als dure hazelnoten in zitten. Dat blijkt niet waar; er zit maar 9% hazelnoot in, tegen 16% pinda. Daarmee overtreedt Mars de wet, schrijft foodwatch.

foodwatch grijpt de uitspraak aan om misleiding door onjuist 'kwidden' onder de aandacht te brengen. Volgens de voedselwaakhond moet deze vorm van misleiding preventief worden aangepakt. Ook vindt foodwatch dat de NVWA actief moet handhaven en niet zelf mag bepalen dat "het handhaven van regels tegen consumentenmisleiding geen prioriteit heeft" - omdat er geen sprake is van risico's voor de volksgezondheid.
Dit artikel afdrukken