Met ingang van 1 mei werkt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) structureel samen met Bol.com om artikelen die niet voldoen aan de wet van de digitale marktplaats te weren, meldt de NVWA. Eerder dit jaar maakte de NVWA een vergelijkbare afspraak met internetmarktplaats Marktplaats.

Bol.com heeft 9 miljoen klanten in Nederland en België en verkoopt 17 miljoen artikelen. Naast het eigen assortiment biedt Bol.com webshops en particulieren de mogelijkheid op de Bol-website hun eigen artikelen te verkopen, zoals speelgoed, huishoudelijke apparaten, voedingssupplementen of alcohol. Er zijn inmiddels zo'n 20.000 partners en 180.000 particulieren die van deze digitale marktplaats - als het ware een digitaal winkelcentrum, waarin Bol.com ruimte verhuurt aan derden - gebruik maken.

De NVWA ziet Bol.com voor dit aanbod als 'distributeur'. Als zodanig is Bol.com verantwoordelijk voor de veiligheid van de artikelen die via zijn marktplaats verkocht worden. Dat levert in de praktijk wel eens problemen op. Met de nieuwe afspraken moeten deze tot het verleden behoren. Als de NVWA melding maakt van verboden artikelen of onterechte claims, zal Bol.com deze artikelen binnen 72 uur verwijderen. Bij ernstig risico voor de consument zelfs binnen 24 uur. Bol.com zal ook de aanbieders informeren over de geldende regels en over wat 'risicovolle producten' zijn.
NVWA - NVWA en bol.com pakken verkoop verboden artikelen samen aan
  • Deel
Druk af