Opnieuw ligt de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) onder vuur. Dit keer omdat het vernieuwen van de ICT-systemen fors duurder uitvalt en ook nog eens langer duurt dan verwacht. Minister Carola Schouten zet het BIT aan het werk.
Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over de brief die minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) al een week geleden aan de Kamer stuurde. In de brief rapporteert Schouten dat de vernieuwing van het computersysteem bij de NVWA geen €36 miljoen gaat kosten, maar op €95 miljoen uitkomt. Ook zal het project 22 maanden langer duren dan gepland. En dan speelt er ook nog een tegenvaller van nog eens zo'n €22 miljoen "omdat er geen werk is gemaakt van het versoberen van de arbeidsvoorwaarden bij de dienst".
'Ingreep'
De Telegraaf komt venijnig uit de hoek en had het over een 'strop' en 'blunder'. "Hoe deze kosten zo uit de hand hebben kunnen lopen is een mysterie. Voor de NVWA is de kwestie zeer pijnlijk. De voedselwaakhond heeft al geen beste naam in politiek Den Haag en veel ondernemers zijn ontevreden over de hoge tarieven die worden gevraagd voor inspecties en onderzoeken. Vorig jaar kwam de onvrede tot een uitbarsting na de amateuristische communicatie rond de eiercrisis", schrijft de krant. CDA-Kamerlid Jaco Geurts legt een wat breder verband: "ICT en overheid is geen gelukkige combinatie. De gevolgen mogen echter niet op het bordje van de ondernemers gelegd worden door het verder verhogen van de NVWA-tarieven. In het belang van onze samenleving mag het ook geen gevolgen hebben voor de inzet op onze voedselveiligheid.”
Minister Schouten "grijpt in", vervolgt de krant, en zet het Bureau ICT-toetsing (BIT) aan het werk. Dit bureau, in het leven geroepen na een parlementaire enquête naar automatiseringsprojecten bij de overheid, moet ict-projecten van de overheid doorlichten op de kans van slagen en risico's. In 2017 waarschuwde het BIT dat het NVWA-project niet haalbaar was. Nu moet het BIT "opnieuw onderzoek doen om te kijken of de schade te beperken is. De uitkomsten daarvan verwacht Schouten in de herfst", schrijft RTL.
'Kritisch maar mild'
Daarmee is de ophef voorlopig weer bezworen. Of, zoals Boerderij schrijft: "De Kamer toonde zich donderdag kritisch maar mild. SP‘er Frank Futselaar zei dat hij onder andere omstandigheden mogelijk de vertrouwensvraag had gesteld. Maar het feit dat de minister nog maar zo kort zit, weerhield hem daarvan".
Schouten kreeg waardering voor het feit dat het haar gelukt is de informatie boven tafel te krijgen. Ze vond het "niet nuttig" te praten over wat er onder haar voorgangers al dan niet mis zou zijn gegaan. "Achteraf is het gemakkelijk praten. Maar dat is niet zo productief. Ik heb heel hard gewerkt om de cijfers boven tafel te krijgen. Die cijfers vallen niet mee. Mij is er alles aan gelegen om de kosten omlaag te brengen”, zei Schouten.
Dit artikel afdrukken
'Ingreep'
De Telegraaf komt venijnig uit de hoek en had het over een 'strop' en 'blunder'. "Hoe deze kosten zo uit de hand hebben kunnen lopen is een mysterie. Voor de NVWA is de kwestie zeer pijnlijk. De voedselwaakhond heeft al geen beste naam in politiek Den Haag en veel ondernemers zijn ontevreden over de hoge tarieven die worden gevraagd voor inspecties en onderzoeken. Vorig jaar kwam de onvrede tot een uitbarsting na de amateuristische communicatie rond de eiercrisis", schrijft de krant. CDA-Kamerlid Jaco Geurts legt een wat breder verband: "ICT en overheid is geen gelukkige combinatie. De gevolgen mogen echter niet op het bordje van de ondernemers gelegd worden door het verder verhogen van de NVWA-tarieven. In het belang van onze samenleving mag het ook geen gevolgen hebben voor de inzet op onze voedselveiligheid.”
Minister Schouten "grijpt in", vervolgt de krant, en zet het Bureau ICT-toetsing (BIT) aan het werk. Dit bureau, in het leven geroepen na een parlementaire enquête naar automatiseringsprojecten bij de overheid, moet ict-projecten van de overheid doorlichten op de kans van slagen en risico's. In 2017 waarschuwde het BIT dat het NVWA-project niet haalbaar was. Nu moet het BIT "opnieuw onderzoek doen om te kijken of de schade te beperken is. De uitkomsten daarvan verwacht Schouten in de herfst", schrijft RTL.
'Kritisch maar mild'
Daarmee is de ophef voorlopig weer bezworen. Of, zoals Boerderij schrijft: "De Kamer toonde zich donderdag kritisch maar mild. SP‘er Frank Futselaar zei dat hij onder andere omstandigheden mogelijk de vertrouwensvraag had gesteld. Maar het feit dat de minister nog maar zo kort zit, weerhield hem daarvan".
Schouten kreeg waardering voor het feit dat het haar gelukt is de informatie boven tafel te krijgen. Ze vond het "niet nuttig" te praten over wat er onder haar voorgangers al dan niet mis zou zijn gegaan. "Achteraf is het gemakkelijk praten. Maar dat is niet zo productief. Ik heb heel hard gewerkt om de cijfers boven tafel te krijgen. Die cijfers vallen niet mee. Mij is er alles aan gelegen om de kosten omlaag te brengen”, zei Schouten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De ingrediëntenlijst blijkt ook bijna nooit te kloppen als het gaat om de voor de mensen met een allergie belangrijke informatie.
De onderzoekers van TNO en UMC Utrecht volgden een jaar lang 157 mensen met een door artsen vastgestelde voedselallergie.
Van de 157 mensen die een jaar gevolgd werden kregen er 73 een allergische reactie van bulten, huiduitslag tot ernstige benauwdheid. Van de 157 mensen moesten er zelfs 6 in dat jaar naar de spoedeisende hulp vanwege een allergenen in voeding die er niet in hoorde te zitten.
Vlak de invloed van de heer Aptroot (VVD) niet uit.
#7 Om precies te zijn: In het boek Fast Food Nation van Eric Schlosser (2001) werd Nederland en zijn VWA geroemd. Toentertijd, onder Reagan, was in de VS zelfcontrole door de branche ingevoerd en het ene voedselschandaal na het andere was het geval.
Het CDA probeerde al langer de VWA weg te krijgen: van Volksgezondheid naar Landbouw. Dat lukte twee jaar later, mei 2003, bij de formatie van Balkenende II. De V van LNV werd van Visserij Voedselkwaliteit.
De VWA werd samengevoegd met andere diensten, werd uitgekleed, vrijwel ontmanteld - laboratoria gesloten, deskundigen weg. En ja hoor, ook in Nederland hebben we het ene voedselschandaal na het andere.
Dus verwijt het nVWA als organisatie niet te veel, ze zijn nog steeds erg beperkt, maar krabbelen terug. Nu wordt het RIKILT van WUR samengevoegd met nVWA, wat nVWA weer eens een geweldig lab geeft.
Kortom, de bron van de kwaal is CDA - waar ironisch genoeg de meeste boeren op stemmen. Of stemden.
#5 Inderdaad, Skall maakt er ook een potje van, de bedrijven. De oorzaak van VVD beleid om er nu achter te komen dat het toch niet werkt op deze manier...
Zie hieronder zojuist in het nieuws. 1 op de 4 bio bedrijven ging in de fout. Daar zitten dus ook genoeg bedrijven tussen die hun handen in onschuld hebben gewassen tijdens de fipronil crisis.
''Bij biologische kippen- en eierbedrijven is de afgelopen jaren op grote schaal gerommeld met illegale bestrijdingsmiddelen. Naast het gebruik van een stof die leidde tot de crisis met fipronileieren, zijn bij tientallen biobedrijven verboden middelen gebruikt. De toezichthouder, Skal Biocontrole, had lange tijd niet in de gaten dat met de verboden producten werd gewerkt.
Dit blijkt uit onderzoek van Foodwatch en RTL Nieuws op basis van honderden inspectierapporten die de toezichthouder op de biosector heeft vrijgegeven. Eén op de vier onderzochte bedrijven ging in de fout.
#1 #3 Bij de overheid heb je te maken met de Balkenende norm. Door voor jezelf te beginnen en dan je te verhuren aan de overheid, kan je daar onderuit en geldt er zover ik weet geen bovengrens.
Of nog mooier, je blijft bij de overheid werken, en dan ga je parttime werken. Vervolgens verhuur je jezelf terug aan de afdeling waar jezelf de mede- of eindbeslisser over bent, bijvoorbeeld als adviseur. Je hebt immers dan besloten jezelf als adviseur in te huren. En het bedrag, das natuurlijk geen probleem. Ik heb even gekeken, maar voorbeelden zijn inmiddels niet zomaar 1,2,3 meer te vinden op internet.
Bij de overheid heeft men met inkoopregels te maken. En als er dan staat “laagste prijs” moet je als je als bedrijf kans wilt maken wel zorgen dat je zo laag mogelijk inschrijft. De grotere bedrijven hebben veelal eigen juristen in dienst die dan de mazen van de wet in zo’n inschrijving/bestek opsporen en daar dan handig gebruik van maken. En dan is het goedkoop, en dat is precies wat de overheid in zo’n voorbeeld wil.