In het Nutrimedia-project beoordelen onderzoekers het waarheidsgehalte van berichten over voedsel en voeding die het publiek bereiken middels de Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE)-methode. Dat is een systeem dat door veel wetenschappelijke organisaties wordt gebruikt om de zekerheid van onderzoeksresultaten te bepalen.

Volgens het Nutrimedia-team is het feit dat de GRADE-methodiek nu ook is toegepast om de waarheidsgetrouwheid te beoordelen van voedingsclaims die het publiek bereiken "baanbrekend". De onderzoekers hopen het publiek te leren waarom de zekerheid van wetenschap varieert en hoe berichten die in de media en sociale netwerken worden verspreid kritisch geïnterpreteerd moeten worden.

In de eerste 18 maanden van zijn bestaan analyseerde het Nutrimediaproject 30 berichten over voeding, blijkt uit een publicatie in PLoS ONE waarin de onderzoekers hun methodologie uitleggen. Van de 30 gingen 21 berichten over producten, zes over diëten en drie over voedingssupplementen.

De berichten werden aan de hand van het GRADE-systeem in zeven categorieën ingedeeld: 'waar', 'waarschijnlijk waar', 'mogelijk waar', 'onwaar', 'waarschijnlijk onwaar', 'mogelijk onwaar' en 'onzeker'. Bijna de helft (14) van de berichten kregen de classificatie 'onzeker' (zoals: is chocolade gezond?) en maar vier de classificatie 'mogelijk waar' (waaronder: is vlees kankerverwekkend?). Een derde van de geanalyseerde berichten werd aangedragen door het Spaanse publiek, zodat een vertekening van de in het onderzoekje betrokken berichten niet valt uit te sluiten.

De meest gegooglede en gezochte vraag van het Spaanse publiek was of vlees al dan niet kankerverwekkend is. Volgens Nutrimedia is dat nieuws 'mogelijk waar' - volgens wetenschappers die Foodlog er vorig jaar over sprak is vlees echter (on)gezond.

Van elke evaluatie maakten de onderzoekers een wetenschappelijk rapport, een samenvatting in duidelijke taal, een samenvatting van de bevindingentabel en soms een video. Daarmee bereikten ze dat Nutrimedia in anderhalf jaar 84 keer genoemd is in de Spaanse gedrukte pers en 386 keer op Spaanse websites. Ook buiten Spanje bereikten ze de pers. Nutrimedia is een samenwerking tussen het Science Communication Observatory van de Pompeu Fabra Universiteit (UPF) in Barcelona en het Iberoamerican Cochrane Center.
Dit artikel afdrukken