Pilot Albert Heijn
Albert Heijn is sinds een aantal maanden een pilot aan het uitvoeren in het zuivelschap. Misschien is het je al opgevallen. Ik denk dat het heel leerzaam is, want er zijn rare dingen te zien (zie afbeelding bovenaan dit artikel). Dezelfde producten, halfvolle melk en vanillevla, hebben verschillende letters.
Waardoor dit komt, is onduidelijk. Misschien is het onderdeel van de pilot. Misschien wordt er gekeken of de vanillevla of halfvolle melk met een gezondere A of B beter verkoopt dan die met een B of C. Maar het kan ook een foutje van de fabrikant zijn. Ik denk zelf dat de consument niet echt geholpen is met deze pilot. Het is verwarrend. Zo verliest de consument zijn vertrouwen in Nutri-Score.

Producenten gebruiken Nutri-Score selectief
Er is een aantal producenten die het verzoek van de overheid om nu nog geen logo te voeren naast zich neerleggen. Alpro en HAK vinden het logo prima zoals het is en voeren al op hun verpakkingen. Logisch, want deze producten scoren allemaal een gezonde A of B. Of toch niet? Als je goed kijkt naar welke producten van HAK en Alpro een Nutri-Score op de verpakking hebben, zie je dat deze producenten opportunistisch zijn. De voedingsmiddelen die hoogstwaarschijnlijk geen gezonde score hebben, dragen (nog?) geen logo (zie afbeelding).
KitKat met een rode E
Hetzelfde geldt voor Nestlé. De grootste voedingsmiddelenproducent ter wereld heeft al aangekondigd het Nutri-Score logo te gaan voeren op hun producten. Nestlé produceert voor veel landen, waarvan sommigen het logo al hebben ingevoerd. Zij gebruiken dit argument om Nutri-Score ook in de Nederlandse supermarkten op verpakkingen te zetten. Te beginnen met de vleesvervangers van Gourmet Garden. Deze scoren gunstig. Ik ben benieuwd wanneer KitKat of Smarties een logo krijgen. Daar wordt nog niet zo’n haast meegemaakt. Dat is geen toeval, vermoed ik.
De rol van Albert Heijn, Nestlé, HAK en Alpro is producten verkopen
Het liefst meer dan de concurrent. In dat licht is dit opportunisme wel begrijpelijk. Zo’n positieve Nutri-Score levert waarschijnlijk meer verkoop op. Het is maar de vraag of dat het geval is bij een rode E op de verpakking. En de overheid gaat heus niet handhaven. Tenslotte is het logo in België en Frankrijk al op de markt. En dit zijn allemaal internationaal opererende bedrijven. Het is veel te ingewikkeld en duur om voor ieder land verpakkingen aan te passen… Maar is dat wel echt zo?

Aanpassen per land kan wel
Ook dit is een kwestie van prioriteit. Als het voldoende oplevert, is het wel degelijk mogelijk om per land verpakkingen, of zelfs recepturen aan te passen. Dat illustreert een analyse uit 2015 van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, zie afbeelding). Suikergehaltes van een populair frisdrankmerk verschillen sterk tussen landen: in Ierland en Engeland zijn de suikergehaltes 20-23g per 100ml terwijl dit frisdrankmerk in Turkije en Italië bijna dubbel zoveel suiker (38-40g per 100ml) bevat. Het kan dus wel, verpakking aanpassen voor een specifiek land.
Dit is dus een valse start. Jammer dat er door deze spelers in de voedingsmiddelensector niet gewacht wordt tot het voedselkeuzelogo wel klopt en in lijn is met hoe we gezonde keuzes stimuleren. Het ongeduld is best te begrijpen, maar wat er nu gebeurt doet afbreuk aan het consumentenvertrouwen in een mogelijk toekomstig voedselkeuzelogo. Zie dat straks maar weer recht te breien.
Annets voorgaande teksten zijn te vinden onder de volgende links:
1. Waarom een voedselkeuzelogo
2. Het Nutri-Score algoritme levert onlogische scores op
3. Hoe pas je het algoritme van Nutri-Score aan
4. Belangen en poppetjes zitten voedingsprofielen in de weg
5. De overheid aan het stuur, maar het voedselkeuzelogo laat veel vrijblijvendheid
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik verdiep me niet in een nutri-score, daar kijk ik toch niet naar, maar ik weet wel dat het merk de Zaanse hoeve goedkoper is bij de AH dan zijn eigen huismerk, die wordt dan ook meer verkocht, daar zullen die letters mee te maken hebben, niks anders. Koop je toch al het goedkoopste dan denk je ook gelijk dat je goed bezig bent/verkopen ze er meer van omdat misschien veel mensen wel op die letters letten en verdien je daardoor toch meer..........
Staan die letters al op die pakken in alle winkels dan? Het is mij nog niet opgevallen, zal eens kijken op de yoghurt en karnemelk.............ja verdomd, ze staan idd op die pakken, allebei een A. Vraag me af wat voor letter de magere yoghurt dan zou hebben als de halfvolle al een A is, A+ misschien?
Het is dat ik dit artikel zie, anders was het me nooit opgevallen.........
Astrid Spijkers
In het artikel staat duidelijk >> Albert Heijn is sinds een aantal maanden een pilot aan het uitvoeren in het zuivelschap. <<
Sytske, ik zeg duidelijk: ...verdomd, het staat idd op de pakken, als ik dit artikel niet had gelezen had het me nooit opgevallen dat die letters op de pakken staan.
Dus juist dankzij dit artikel weet ik nu dat deze onzin op diverse producten bij de AH staat, nu zal het me vast vaker opvallen en wie weet af en toe ergernis opwekken. Of opvallend zoals met de pakken vla op de foto waarvan ik weet dat die met hogere score goedkoper is. Als dat met alle producten is waar deze letters op staan moet je ook naar de prijzen kijken. Hebben de goedkopere constant een hogere score dan is er niet gekeken naar voedingswaarde, maar de prijs en is het slechts een marketingtruuk.
Astrid,
Als AH bij die pilot niet de regels van NutriScore zou hanteren zouden ze mijns inziens wel op hun donder krijgen. Want dat zouden ze de klant(en) bewust foutief informeren. Prijs speelt bij NutriScore geen enkele rol.
Nee, prijs zou geen rol moeten spelen, maar als dit door AH uitgerold is en niet landelijk door een onafhankelijk orgaan die het echt met diverse merken vergelijkt, ja, dan kan ik dergelijke 'complottheoriën' niet zomaar uitsluiten.