Consumenten maken zich nu meer zorgen over overgewicht dan vóór het uitbreken van de coronacrisis. Dat concludeert Mariëtte van Duijn op basis van het groeiende aantal vragen dat TastyBasics de laatste tijd ontvangt. “Mensen stellen vragen over gezond afvallen, hoe ze hun weerstand kunnen opbouwen of vragen om tips voor het gezond eten in huis”, zegt Van Duijn. Met die vragen kunnen ze terecht bij TastyBasics, dat hen graag van voedingsadviezen voorziet, zoals Van Duijn recent vertelde in VMT.

Hypes
Door de grote onzekerheid rondom corona reageert de consument op iedere corona-gerelateerde ‘hype’ die de media haalt, zegt Van Duijn. “Bij Gezond & Wel, een keten gezondheidswinkels, zijn de vitaminepillen niet aan te slepen. Ook vertelde Peter van der Voort, Gronings hoogleraar en intensivecarearts, bij Jinek over een middel tegen leptine [het eetlustremmende hormoon dat meer aanwezig is in coronapatiënten met overgewicht, MB]. Resveratrol – gewoon verkrijgbaar bij de drogist – zou leptine en daarmee coronaklachten kunnen onderdrukken. Dat middel was vervolgens direct uitverkocht. Terwijl we allemaal weten dat het extra slikken van supplementen alleen preventief helpt.”

Door de grote onzekerheid rondom corona reageert de consument op iedere corona-gerelateerde ‘hype’ die de media haalt
Gezonde voeding in coronaperspectief
Wat betekenen die consumententrends nu voor fabrikanten van gezonde voeding?
Holie Foods, producent van plantaardige voedingsproducten bijvoorbeeld, zag de omzet verdubbelen sinds de coronacrisis uitbrak. Ziet TastyBasics net zo'n omzetgroei? Van Duijn: “De totaalomzetcijfers logen er niet om: voor ons verliep het eerste kwartaal van dit jaar voorspoedig. In de maand april, net na de eerste weken van de quarantaine, stagneerde de groei.”

Dat zou een gevolg kunnen zijn van het veranderingsproces waar de producent op dit moment middenin zit. TastyBasics begon ooit als dieetmerk, maar richt zich nu op de gewone consument met producten die passen bij een gezonde leefstijl. De TastyBasics-producten zijn inmiddels op het reguliere schap in de supermarkt te vinden.

Ondanks die vernieuwde positionering denkt Van Duijn dat de coronacrisis de omzetgroei remt. “Het kan nu moeilijker zijn om gezond eetgedrag vast te houden. Ik verwacht dat mensen minder streng voor zichzelf zijn en zichzelf meer vrij willen laten in wat ze eten.” Volgens Van Duijn stapt de consument over op de 'g van genieten', met name van ongezonde producten. “Ik zie de mensen om mij heen het geld dat ze niet uitgeven in de horeca uitgeven in de supermarkt. Ze compenseren met luxere fruitsoorten, vlees, koekjes en broodjes. Ze willen het thuis gezellig maken en zichzelf verwennen.”

Deze crisis creëert een bewustzijn bij de consument dat het belangrijk is goed voor jezelf te zorgen en gezond te blijven
Verandering in het eetgedrag
Van Duijn schat in dat het ook niet gemakkelijk zal zijn om in de huidige situatie gezonder te gaan eten. “Gedragsverandering lost acuut geen problemen op. Als ik nu ander gedrag vertoon, ben ik morgen niet minder zwaar. Je zit al gevangen door de quarantaine. Jezelf dan ook nog tergen door niet ongezond te mogen eten, dat is echt too much”.

Gaan we daardoor ook op de lange termijn ongezonder eten? Van Duijn: “Ik denk juist dat de relevantie van gezonde voeding steeds meer zal stijgen. Deze crisis creëert een bewustzijn bij de consument dat het belangrijk is goed voor jezelf te zorgen en gezond te blijven. Normaal gesproken kan een trigger je aanzetten tot gezondere voedingskeuzes. Denk aan ziekte bij jezelf of bij familie of vrienden. Ik denk dat ook de corona-uitbraak zo’n trigger kan zijn om je bewust te worden van een leefstijlverandering.”

De versoepelingen van de maatregelen omtrent het coronavirus zouden een eerste stap kunnen zijn in die leefstijlverandering, denkt Van Duijn. “Ik merk dat er een omslagpunt is. De sterftecijfers blijven omlaag gaan en mensen gaan meer buiten de deur doen. Het vertrouwen groeit om weer gewone dingen te kunnen doen. Dat biedt mogelijkheden om gezonder te gaan leven.”

Structurele veranderingen ziet Van Duijn pas gebeuren na de quarantainetijd. “Dan worden we weer wat losser. Nu gebeurt er zo veel nieuws om ons heen, dat gedragsverandering in het eetpatroon heel moeilijk is.”

Dit artikel is onderdeel van het afstudeerproject van Foodlog-stagiaire Mandy Braat naar veranderingen in de voedselconsumptie ten tijde van corona. Zij sprak eerder met Liesbeth Velema en Amber Ronteltap. Van Duijn deed haar uitspraken voordat de versoepelingen van de coronamaatregelen werden doorgevoerd.
Dit artikel afdrukken