Sinds in 2008 in China een schandaal aan het licht kwam met giftig babymelkpoeder, geven Chinezen de voorkeur aan babymelkpoeder van buitenlands fabrikaat, zoals het Nederlandse Nutrilon. Dat leidt tot een heel nieuwe dynamiek in de babymelkpoedermarkt.
Een overzicht in een notendop.

'Aantrekkelijk en lucratief'
Volgens Peter Ho, hoogleraar Chinese economie aan de TU Delft, is de onofficiële handel in babyvoeding tussen Nederland en China inmiddels groter dan de officiële handel. “Voor een pak Nutrilon 3, dat hier nog geen 13 euro kost, betalen miljoenen Chinezen graag het drievoudige”, aldus Ho. Hij schat dat er enkele honderden mensen als exporteur actief zijn. “Het handelen in babyvoeding is aantrekkelijk en lucratief. Babymelkpoeder is een legaal product en je kunt er kapitalen mee verdienen.”

Dat merkt ook PostNL. Eerder dit jaar meldde PostNL dat de pakketten babymelkpoeder naar China een herkenbare bijdrage aan de winstontwikkeling leverden. Babymelkpoeder heeft zich in 10 jaar ontwikkeld tot het belangrijkste exportproduct naar China en Hongkong.

Lege schappen
De populariteit van het Nederlandse babymelkpoeder in China leidde ertoe dat supermarkten regelmatig met lege schappen te kampen hadden. Ze stelden dan ook verkoopbeperkende maatregelen in.

Deze week stelden de supers steeds minder Nutrilon-producten te ontvangen, meldt Distrifood. Ze zijn dan ook verbolgen over het feit dat Nutricia er reclame voor maakt dat Nutrilon opvolgmelk te bestellen is via de webwinkel nu het product "niet altijd even makkelijk te vinden is."

Retailers overwegen stappen te ondernemen. “Wij hebben jarenlang adviezen opgevolgd om de verkopen te beperken, zodat er voldoende voorraad overbleef in de winkel. En nu draaien ze ons een loer door dit online aan te bieden, zelfs zonder verzendkosten”, zegt een Plus-ondernemer van het Winkelierspanel van Distrifood. Een Spar-ondernemer voegt hier aan toe: “Supermarkten hebben geholpen het merk Nutrilon groot te maken, dus lijkt het me niet loyaal om ons nu te omzeilen door rechtstreeks online te verkopen.”

Nutricia zegt de retailers juist te ontlasten door tussenhandelaren weg te houden van supermarkten. Nutricia werkt er hard aan de productie op te voeren om zo ook de schappen van de supermarkten weer te vullen. Vorige week kondigde Danone nog de bouw van een nieuwe fabriek in Cuijk aan voor de extra productie van babyvoeding.

’Melkpoedermaffia’
Het weghouden van tussenhandelaren uit supermarkten lijkt geen slecht idee. Volgens het AD wordt de handel steeds gewelddadiger. Er vinden vooral veel diefstallen en inbraken plaats, maar binnen de politie lopen er diverse rechercheonderzoeken naar incidenten als ripdeals, mishandelingen en zelfs gijzelingen die verband houden met de handel in babyvoeding. Winkeliers worden gek van de overlast: “Er wordt ontzettend veel gestolen” aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Peter Ho verwacht dat deze situatie voorlopig nog blijft bestaan. “Het vertrouwen van de Chinezen in hun eigen voedingsindustrie is verdwenen. De sector is lang slecht gecontroleerd en dat wordt nu verbeterd. Maar de eerste 3 jaar verandert dat nog niet."

Fotocredits: Nutrilon.
Dit artikel afdrukken