Bolhuis zegt dat vanmorgen in een interview met de Volkskrant. De Britse Academy of Royal Medical Colleges laakt de combinatie van alcohol, frisdrank, fastfood en topsport. Daarom is deze artsenorganisatie kritisch op de associatie met sponsors als Coca-Cola, Heineken en McDonald's.

Met een biertje van Heineken in de hand verklaarde Bolhuis in het Holland Heineken House dat een biertje geen probleem is, mits het verantwoord wordt gedronken. De drankindustrie heeft daar protocollen voor. Gevraagd naar de afwijkende opstelling van de Nederlandse Olympische organisatie, zegt Bolhuis sponsoring door Heineken niet als probematisch te beoordelen 'omdat wij vinden dat sponsoring van dit project verantwoord is. Omdat het gaat over mensen die verantwoord met drank moeten kunnen omgaan.'

Hoewel, zoals Bolhuis zegt, nooit wetenschappelijk is aangetoond dat een paar biertjes per dag slecht zijn voor de volksgezondheid, is dat een bijzondere uitleg van de Olympische gedachte.

Fotocredits: Heineken House Cool Branding on a Tree Stump, Roland Tanglao
Dit artikel afdrukken