image

Naomi Klein kreeg No Logo op de onofficiele agenda van de G-8.
Wie doet het met labelloos eten?

Vijf puntjes. Helaas, doorklikken alleen voor foodtellectuals ;-) 1. Weinigen hebben het opgemerkt. 3-sterrenkok Pierre Gagnaire zei begin deze maand: 'Je moet toch niet naar een 3-sterrentent hoeven om goed te kunnen eten'. Opmerkelijk dat hij zijn klanten de deur wil wijzen, maar denk even door: hij weet hoeveel meer moeite hij moet doen om goed in te kopen dan 20 jaar geleden en weet dus dat het voor de consument is afgelopen.

2. Jaren geleden begonnen een paar Eurotoques in Frankrijk met smaaklessen. Niet om met zwarte, rode en gele vla te toveren of peper op de aardbeien te doe, maar om het nu nog jonge klantje van straks te 'verpesten'. Die moest straks ook maar geen slechte aardappel willen en een goeie eisen. Goed eten. Geen kadavervlees, geen onrijpe haring, geen smaakloze aarbeien of tomaten.
We hebben er hierover gekibbeld en vastgesteld dat smaaklessen hier over de kleur van Domo en peper als smaakversteker gaan.

3. Koken staat meer in de belangstelling dan ooit. De bladen en TV-programma's schieten uit de grond. Als de topkoks in kwestie maar koken met Knorr, Maggie en Conimex.

4. Vorige week maakte een boerenvoorman duidelijk dat verdere groei van smakeloze schaalvergroting van het boerenbedrijf niet wenselijk is. Dat zei hij omdat die bedrijven met hun vele honderden hectares niet meer financierbaar zijn omdat ze helemaal zijn uitgeknepen door de supers. Ze kosten veel, maar leveren niets op. Dat houden banken niet van, terecht uiteraard. Een veeg teken over hoever we zijn gekomen: ons eten is tot op de laatste cent uitgeknepen, maar we kopen wel ieder jaar met het hele gezin een nieuwe mobiel.

5. De voorman voegde er iets aan toe dat weinig met geld te maken heeft: het zou niet goed zijn als de supers die boerenbedrijven overnamen. 'Smakeloos' was niet het woord dat hij gebruikte, maar ik durfde het toe te voegen vanwege die opmerking.

Waarom niet? Zat hij daar soms heel dicht bij Gagnaire? Ik denk het wel: groot, groter, grootst heeft geleid tot eten waarvan de kwaliteit er niet meer toe doet.
Waar bovendien niemand meer iets aan kan verdienen behalve de verkoper. En die hoeft zich niet te storen aan de kwaliteit want er is toch geen andere.

Die eurotokken hadden het goed begrepen: 'verpest' de jeugd met smaak zodat het een rem zet op het verbouwen en verkopen van vreugdeloos eten. Maak het zoniet on- dan toch minder verkoopbaar.

Toch 2 vragen na dit elitaire gesomber:
- zorgt schaalvergroting noodzakelijk voor vreugdeloos eten?
- wat is 'goed' eten?

Maar ook een derde:
- zijn smaaklessen zoals ze bedoeld waren geen middel om de primaire sector weer rendabel te maken en onze smaak te 'verpesten'?

No Domo?
Dit artikel afdrukken