Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ontwikkelde in het kader van de landelijke actieweek NIXZonderID, die vandaag van start ging, de NIX Challenge. Gedurende deze week wordt extra aandacht gevraagd voor het spontaan tonen van het ID door jongeren en voor de leeftijdscheck door verkopers van alcohol.

De NIX Challenge is een op mobiel te spelen interactief spel voor supermarktmedewerkers. De medewerkers krijgen foto’s te zien en moeten vervolgens naar links of naar rechts swipen om aan te geven of zij de persoon op de foto wel of niet om een ID moeten vragen. Zo’n 4.000 supermarkten nemen het deze week tegen elkaar op, meldt het CBL. “Ik heb het spel zelf ook gespeeld en snap nu nog beter dat het goed inschatten van iemands leeftijd helemaal niet simpel is,” zegt staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Paul Blokhuis in een persbericht van het CBL.

In supermarkten wordt tot 25 jaar om een ID gevraagd. De laatste nalevingscijfers (71,8%) laten zien dat supermarkten de laatste jaren veel waarde hechten aan de naleving van de leeftijdsgrens. Het CBL en staatssecretaris Blokhuis streven naar een naleving van 100%.
CBL - NIX Challenge: Doe mee en swipe naar ID - CBL
Reageer
  • Deel
Druk af