Fair Dairy wil de melk zelf inkopen en deze door derden laten verwerken om de zuivelproducten vervolgens in de markt te zetten. Dat gebeurt deels voor eigen rekening, deels in opdracht van derden. De ondernemers zeggen het Max Havelaar- principe te willen hanteren, waarbij eerlijke producten tegen eerlijke prijzen worden verhandeld. Veehouders moeten een marktconforme melkprijs ontvangen die kan worden aangevuld met een bonus.
bron: Agrarisch Dagblad
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ach Steven, als je eens wist wat ik - opgeleid als taalkundige en filosoof - hier af en toe in haast voor tik- en zelfs regelrechte schrijffouten produceer ;-)
Prima! We gaan FT transparant maken.Je realiseert je dat dat ook ernstige teleurstellingen voor je zal kunnen opleveren?
Beste Dick,
het is net die onafhankelijkheid en transparantie, waarnaar ik op zoek ben, om dit soort informatie te kunnen brengen. Ik doe al meer dan vijftien jaar het verhaal van eerlijke handel in allerlei groepen (ik overdrijf niet, wanneer ik zeg dat ik letterlijk al meer dan 15.000 mensen in groepsvorm heb mogen toespreken). Morgen sta ik alweer voor een groep van 150 hogeschool-studenten. Dat soort lijf-aan-lijf gesprekken wekt ook de nodige kritische massa op. Bij mezelf en bij het publiek.
Er zijn heel fijne dingen te vertellen over eerlijke handel, en soms ook minder fijne. Als je ervoor klaar bent, beloof ik mijn best te doen. Ook om typefouten te vermijden. Want 'je vind' staat daar in die vorige post... en dat als voormalig onderwijzer (vreesde je dat al niet een beetje?)
Prettig weekend en tot een volgende keer!
Steven, dank voor je links. Daar moeten we maar eens goed in spitten (heb ik nog niet gedaan), want ik weet dat er de nodige cases zijn die de marge van fair trade alleen in de laatste stappen van de keten laten vallen. Ik ga op je voorstel in (de categorieën moeten sowieso nodig aangepast worden) als het een actieve categorie wordt. Ook foodmiles zou zo'n categorie moeten worden (een onderwerp dat de nodige nuance behoeft en waarin kaf en koren dringend moeten worden gescheiden).
We blijven echter journalistiek werken: het gaat om waarheidsvinding of het aanzetten daartoe waar we dat nodig vinden. Foodlog leent zich niet om het uithangbord te zijn van enige organisatie.
Ik kan je alvast verklappen dat we werken aan een nieuwe, heel oude vorm van advertising: organisaties en bedrijven die een product of dienst verkopen en gewoon duidelijk maken wat die doet, wat erin zit en hoe die bij de consument komt morgen hier adverteren én de mening van consumenten over hun producten vragen. Maar alleen als ze aan onze normen van transparantie voldoen.
Dat ging dus mooi mis in vorige post, maar klik op de tekst en je krijgt een heel document gepresenteerd in html (kan ook gedownload worden als pdf) met vergelijkende prijsopbouw, criteria etc... etc... van Max Havelaar Nederland.
Uit een uitgebreid rapport van de Belgische overheid:
De prijsopbouw van een eerlijk handelsproduct kan opgesplitst worden in twee delen, namelijk de toegevoegde waarde in het land van herkomst en de toegevoegde waarde in de consumentenlanden. Het gedeelte van de prijsopbouw dat betrekking heeft op de toegevoegde waarde in België, is opvraagbaar bij de meeste EH organisaties. Het betreft de prijsopbouw vanaf de Free-On-Board (FOB)-prijs47 tot de verkoopprijs aan de finale consument. Men kan hieruit afleiden welk gedeelte van de prijs terugvloeit naar het land van herkomst. Dit zal echter sterk productgebonden zijn en afhankelijk zijn van de verwerking die het product ondergaat in het Zuiden of in het Noorden.
Klik op de tekst en je vind de prijsopbouw van enkele Wereldwinkelproducten in Vlaanderen. En een heleboel relevante, andere informatie.
EEN VRAAG EN EEN AANBOD : kunnen we geen aparte categorie fair trade invoeren op foodlog.nl? Ik wil echt wel helpen meer duidelijkheid te scheppen omtrent vragen, interessante evoluties enz... op het terrein van eerlijke handel. Ik onderschrijf volledig de mening dat de fair trade-organisaties hier in gebreke blijven, wat betreft communicatie.
Waarom ik graag foodlog bezoek is omdat het een verhaal binnen een gehele context mogelijk maakt. Ik wil een serieuse en oprechte bijdrage leveren, met de feiten op tafel, maar graag op een manier dat het voor iedereen snel raadpleegbaar is. Zoek je maar suf op het internet, dit wordt nog nergens gedaan en kan echt wel een massa nieuwe bezoekers opleveren op termijn. Het zou mij persoonlijk sterken als medewerker van een lolake Vlaamse Wereldwinkel om 'de top' te dwingen hierrond wat harder aan de slag te gaan. 't Is maar een aanbod. Want misschien niet echt de opzet van deze blog?
Beste vrienden,
ik zou heel graag antwoorden formuleren op jullie vragen. Het voorstel van Dick is me een leuke uitdaging, maar is het gepast om een hele uitleg over fair trade en max havelaar te plaatsen onder dit stukje over 'misschien-ooit-wel-max-havelaar-mel' van de lokale boer?
Handelscriteria Het Max Havelaar-model onderscheidt handelscriteria en producentencriteria. Impor- teurs die onder Keurmerk inkopen moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: 1. Rechtstreekse inkoop Handelaars en exporteurs hebben hun marge nodig, maar ze nemen vaak meer dan hun rechtmatig deel. Door rechtstreeks in te kopen bij de boerenorganisatie wordt de tussenhandel uitgeschakeld en daarmee ook ‘de strijkstok’. Overigens is zelf exporteren niet altijd de beste optie, zeker voor organisaties die nog aan het begin staan. Het kan efficiënter zijn de export over te laten aan een externe instantie die de juiste expertise heeft, mits het natuurlijk om een betrouwbaar bedrijf gaat. Van de organisaties die nu staan ingeschreven exporteert 74% volledig zelf, terwijl de rest zijn koffie verkoopt aan een externe exporteur die daartoe een contract afsluit met FLO. De essentie van deze eerste handelsvoorwaarde is dat de keten zo kort mogelijk wordt en volledig transparant: de partijen koffie en de geldstroom moeten van a tot z gevolgd kunnen worden. 2. Voorfinanciering 60% van de aankoopprijs moet, als de organisatie daarom vraagt, al voor de oogst als handelskrediet beschikbaar worden gemaakt. Deze bepaling is van