Op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen en softdrinks mag niet:
- ongezonde eetgewoonten of een ongezonde leefstijl vergoelijken of aanmoedigen bij kinderen
- excessieve consumptie van voedsel of drank aanmoedigen
- op een onverantwoorde manier promotionele aanbiedingen doen
- gebruik maken van zogeheten ‘high pressure’- en ‘hard selling’-technieken
- gebruik maken van gelicenseerde personages en beroemdheden, die populair bij kinderen zijn, indien de uitingen gericht zijn op kinderen in de basisschoolleeftijd
- misleiden over de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van een product
bron: VMT
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ailko,
Via de link http://www.fnli.nl/download.php?id=24 kom je bij de code voor voedselreclame van de FNLI. Artiekelen 8 t/m 14 gelden voor kinderen. Het helpt om die artiekelen te lezen, en vervolgens naar een jeugdblok TV met reclame te kijken.
Je vraag "wat dan?" is natuurlijk relevant. Verbieden klinkt stoer, maar maakt vrees ik geen kans. Tegenvoorlichting is al wat, al blijft effectiviteit gering. En voedingsmiddelen producenten meekrijgen bij "pro-gezondheid" en "pro-kwaliteit" initiatieven lijkt mij nog beter. Echter, wat je daarbij al snel ziet is dat producenten de boodschap afzwakken ten voordele van hun igen product.
@Floor,
Dat wist ik dus niet, dank voor deze info.
conclusie: Dat het niet geod is weten we inmiddels, dat er wat aan gedaan wordt ook. Ook weten we dat de grote bedrijven via sluik reclame in tekenfilms etc.. hun weg al gevonden hebben.
Maar blijft de vraag staan wat te doen, heb je een andere suggestie dan?
@ailko, Was het maar zo. Zoek artikelen op de trefworoden "invloed kinderen reclame", en je vindt telkens dat er een negatieve invloed is.
Kleine kinderen snappen het onderscheid tussen reclame en "informatie" niet. Ze denken dat alles wat in reclames wordt gezegd waar is. Even een anekdote: Toen mijn zoon een jaar of 5 was, en nog niet kon lezen, was hij er van overtuigd dat kauwgom goed was voor wasmachines. Op radio en TV werd hij namelijk doodgegeooid met de mededeling (naar zijn oren): wasmachines leven langer met kauwgom (= Calgon). Het heeft moeite gekost hem van het tegendeel te overtuigen.
Oudere kinderen worden onbewust sterk in hun gedrag gestuurd. (Overigens zelfs bij veel volwassenen moet je je afvragen of reclame leidt tot gezond beoordelingsvermogen - maar dat terzijde)
Van reclamewereld.blog.nl haalde ik de volgende quote: "Hoe vaker kinderen naar commercials voor dikmakers kijken, hoe ongezonder ze eten. Ook het voedingspatroon van kinderen bleek te verslechteren onder invloed van reclame. Dat is een nieuwe bevinding." Dat zegt Monique Buijzen, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, in NRC Handelsblad."
@Floor, wil je daarmee zeggen dat de reclame voor kinderen helemaal afgeschaft moet worden? Het leert de kinderen nl. ook omgaan met deze informatie en maakt ze weerbaar in de maatschappij van straks.
In Nederland heeft de voedingsmiddelenindustrie ook zo een zelfopgelegde code. Dat werkt voor geen meter, en is ook een beetje tegenstrijdig. De leugens over snoep met 0% vet, vruchtensap en andere kolder blijft gemaakt. Formeel gericht op ouders, maar uitgezonden tijdens kinderprogramma's en voordat jonge kinderen naar bed zijn. De eerste week na afkondiging van de code stuurde Donald Duck nota bene een snoepzakje mee, als reclame gift van de producent.
Uit onderzoek blijkt keer op keer dat reclame door kinderen niet wordt onderscheiden van "andere informatie", tot op redelijk hoge leeftijd. Elke reclame die kinderen tot zich nemen is daarmee een poging tot beinvloeding waarvan de effecten op gedrag en gezondheid niet zijn in te schatten. Zie het gedrein van kinderen in supermarkt, pretpark en bioscoop.