Dat gerucht gaat. Als het waar is, wordt de nieuwe minister een soort 'beleidscoördinator' die in een luxe camper langs stenen ministeries kan trekken voor overleg.
Volgens 'bronnen die betrokken zijn bij de formatie' zou in het kabinet Rutte III plaats zijn voor 16 ministers. Dat is 3 meer dan in het huidige kabinet. Op de rol staat een minister van Landbouw en Voedsel. Het CDA is met vertegenwoordigers uit de land- en tuinbouw invulling aan het geven aan de nieuwe post. Die zal meer 'boerengevoel' uitstralen en een een ambassadeur zijn voor de land- en tuinbouw in het buitenland, constateert Boerenbusiness op basis van een rondgang onder mensen die op de hoogte zijn van de vorderingen bij de formatie.
Opvallend is het geluid dat de minister "geen eigen departement zal krijgen, maar wel een eigen budget". Dat betekent dat de nieuwe bewindspersoon moet proberen te bemiddelen en coördineren tussen de ministeries die bepalend zijn voor zijn aandachtsgebied. Die ministeries zijn: VWS (gezondheid, voedselveiligheid), I&M (ruimtelijke ordening, landbouwgif) en EZ (de economische kant van de voedselketen).
Andere ministersposten waar bij de formatieonderhandelingen serieus over wordt gesproken zijn een minister van Klimaatzaken en Milieu en een minister voor Immigratie en Integratie, aldus RTL.
Dit artikel afdrukken
Opvallend is het geluid dat de minister "geen eigen departement zal krijgen, maar wel een eigen budget". Dat betekent dat de nieuwe bewindspersoon moet proberen te bemiddelen en coördineren tussen de ministeries die bepalend zijn voor zijn aandachtsgebied. Die ministeries zijn: VWS (gezondheid, voedselveiligheid), I&M (ruimtelijke ordening, landbouwgif) en EZ (de economische kant van de voedselketen).
Andere ministersposten waar bij de formatieonderhandelingen serieus over wordt gesproken zijn een minister van Klimaatzaken en Milieu en een minister voor Immigratie en Integratie, aldus RTL.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ben eens wezen buurten met Tjeerd de Groot op zijn uitnodiging. Over o.a kringlooplandbouw, klimaat e.d.. Carla Dik Faber en Maurits von Martels sprak ik vervolgens ook. Heb ze wat adviezen meegegeven en vragen beantwoord.
#6, Beste Dick, als dit het inderdaad wordt, is het overduidelijk een compromis waarbij het CDA de minister geeist heeft en de rest gezegd zal hebben dat deze geen eigen ministerie krijgt. Deze situatie is te verkiezen boven die waarbij er wel een eigen departement is en we echt weer terug zouden zijn bij het ministerie van Landbouw. Dan zitten we nog met de meer dan semantische kwestie van een minister van Landbouw en Voedsel of een minister van Voedsel en Landbouw. Wat komt nu eerst: landbouw als een economische sector, met gevolgen voor het voedselsysteem of voedsel als onderwerp dat economisch/ecologisch/gezondheidszorgtechnisch relevant is en dat de kaders schetst voor een verantwoorde vorm van landbouw in Nederland? Ieder adviesorgaan zegt dat we dat laatste moeten doen, maar ik vrees dat van de vier coalitiepartijen alleen D66 hier voor in is en de rest het wel prima vindt zo. Toch denk ik dat het zaadje geplant is en het een kwestie van tijd zal zijn voordat we voedsel op de eerste plaats zetten en dit de kaders voor de landbouw in Nederland zal vaststellen.
Je verwijzing naar het rapport over de NVWA begrijp ik niet helemaal: hier ging het om een mislukte fusie-operatie van verschillende uitvoeringsinstanties, maar dat is iets heel anders dan een minister die thematisch de veranwtwoordelijkheid over voedsel krijgt. De belangrijkste meerwaarde hiervan is dat zo iemand in een veel vollere breedte zich met ons voedselsysteem mag bemoeien en dat daarmee ook een bredere groep van belangengroepen toegang krijgt tot deze minister om relevante problemen op de agenda te zetten.
Opnieuw een minister voor landbouw aanstellen is alleen maar een doekje voor het bloeden. Sinds het Brabantse besluit is het onderling overleg tussen boeren ter ziele gegaan. En geen onderling overleg tussen boeren meer mogelijk betekent dat boeren buiten de democratische processen zijn geplaatst.
Herman, ik denk met jou dat het een silo-kwestie is (op podia zeg ik alijd: je moet in rijen en niet in kolommen denken). Het principe is dus misschien best OK, maar nou de uitvoering: kan het ooit werken?
We hadden prachtige plannen voor - ik zeg maar wat - de NVWA. Eén club vallend onder drie ministeries (niet toevallig precies dezelfde als die 'waaronder' deze minister gaat vallen). Het is een regelrechte ramp geworden. De Rekenkamer heeft er een nogal vernietigend rapport over opgesteld dat als volgt valt samen te vatten: bezint, eer ge begint door duidelijke doelen, uitvoeringscondities en de vorderingen tussentijds steeds te evalueren. En dat was alleen nog maar op uitvoerend niveau.
Hoe zie jij de voorwaarden die moeten worden gesteld, cq. de privileges die moeten worden gegeven aan zo'n ministerie-zonder-ministerie dat ipv kolom- rijenbeleid voor drie ministeries tegelijk wil gaan maken?
Dat is goed nieuws, want een minister zonder departement vergroot de kansen op de omslag van een landbouw- naar een voedselbeleid aanzienlijk, zoals ik onder meer in dit stuk uitleg Waarom een losse minister soms een beter idee is dan een heel ministerie.