De raad van Europese mediaministers heeft vorige week de nieuwe richtlijn Audiovisuele Mediadiensten aangenomen. Dat kan betekenen dat we meer reclame op TV te zien krijgen.
Televisiezenders krijgen meer vrijheid om te bepalen wanneer ze commercials uitzenden en hoeveel per uur. Ze kunnen er voor kiezen op prime time meer reclame uit te zenden, als ze gedurende de hele periode tussen 18.00 en 24.00 uur maar binnen het maximum van 20% blijven. Nu geldt een maximum van 12 minuten per uur. Door de dalende reclame-inkomsten zullen veel zenders hun toevlucht nemen tot andere oplossingen, zoals 'non-spot-reclame' en gepersonaliseerde, op specifieke doelgroepen afgestemde reclame, schrijft de NRC. De nieuwe richtlijn geldt zowel voor de traditionele tv-zenders (publieke en commerciële) als online media en techbedrijven (Netflix, YouTube, Amazon).
Uitgangspunt van de nieuwe richtlijn is betere bescherming van minderjarigen. Met het oog daarop draait de Europese Commissie de regels rondom productplaatsing (het tegen betaling in beeld brengen van commerciële producten) om. Nu is dat nog verboden, behalve bij films, series, sport en amusement. Volgens de nieuwe richtlijn mag het, behalve in nieuws- en actualiteitenprogramma's, consumentenvoorlichting, religieuze uitzendingen én kinderprogramma's.
NRC - Er mag meer reclame op tv, besluiten EU-ministers
Televisiezenders krijgen meer vrijheid om te bepalen wanneer ze commercials uitzenden en hoeveel per uur. Ze kunnen er voor kiezen op prime time meer reclame uit te zenden, als ze gedurende de hele periode tussen 18.00 en 24.00 uur maar binnen het maximum van 20% blijven. Nu geldt een maximum van 12 minuten per uur. Door de dalende reclame-inkomsten zullen veel zenders hun toevlucht nemen tot andere oplossingen, zoals 'non-spot-reclame' en gepersonaliseerde, op specifieke doelgroepen afgestemde reclame, schrijft de NRC. De nieuwe richtlijn geldt zowel voor de traditionele tv-zenders (publieke en commerciële) als online media en techbedrijven (Netflix, YouTube, Amazon).
Uitgangspunt van de nieuwe richtlijn is betere bescherming van minderjarigen. Met het oog daarop draait de Europese Commissie de regels rondom productplaatsing (het tegen betaling in beeld brengen van commerciële producten) om. Nu is dat nog verboden, behalve bij films, series, sport en amusement. Volgens de nieuwe richtlijn mag het, behalve in nieuws- en actualiteitenprogramma's, consumentenvoorlichting, religieuze uitzendingen én kinderprogramma's.
#6 Theo,
We kijken weinig TV en dan ook nog naar weinig programma's met reclames...
Na tig jaren zonder TV ben ik zeer selectief geworden.
Dan drinken jullie heel wat af en is het geen wonder dat iedere commercial in huize Barkhuis meer dan welkom is.
#1 Theo,
Wij kijken alleen rechtstreeks naar de kijkkast en nemen helemaal niets op.
Idem geldt voor mijn echtgenoot. De verkoopherrie gebruik ik om naar het toilet te gaan, iets te drinken in te schenken of voor wat anders.
"Uitgangspunt van de nieuwe richtlijn is betere bescherming van minderjarigen."
Dit is DE taak van opvoeders!
tip: (Doe Maar zong er in de jaren 80 van de vorige eeuw al een liedje over nl) er zit een knop op je teevee.
p.s. ook op de andere media die je je kroost voorschotelt.
Zenders met uitsluitend reclame of helemaal zonder reclame moet toch ook mogelijk zijn?
Een catalogus van Neckermann wordt toch ook niet beperkt tot 20% reclame?