De raad van Europese mediaministers heeft vorige week de nieuwe richtlijn Audiovisuele Mediadiensten aangenomen. Dat kan betekenen dat we meer reclame op TV te zien krijgen.

Televisiezenders krijgen meer vrijheid om te bepalen wanneer ze commercials uitzenden en hoeveel per uur. Ze kunnen er voor kiezen op prime time meer reclame uit te zenden, als ze gedurende de hele periode tussen 18.00 en 24.00 uur maar binnen het maximum van 20% blijven. Nu geldt een maximum van 12 minuten per uur. Door de dalende reclame-inkomsten zullen veel zenders hun toevlucht nemen tot andere oplossingen, zoals 'non-spot-reclame' en gepersonaliseerde, op specifieke doelgroepen afgestemde reclame, schrijft de NRC. De nieuwe richtlijn geldt zowel voor de traditionele tv-zenders (publieke en commerciële) als online media en techbedrijven (Netflix, YouTube, Amazon).

Uitgangspunt van de nieuwe richtlijn is betere bescherming van minderjarigen. Met het oog daarop draait de Europese Commissie de regels rondom productplaatsing (het tegen betaling in beeld brengen van commerciële producten) om. Nu is dat nog verboden, behalve bij films, series, sport en amusement. Volgens de nieuwe richtlijn mag het, behalve in nieuws- en actualiteitenprogramma's, consumentenvoorlichting, religieuze uitzendingen én kinderprogramma's.

NRC - Er mag meer reclame op tv, besluiten EU-ministers
Reageer
  • Deel
Druk af