Voor het eerst in 20 jaar gaan Amerikaanse consumenten anders geïnformeerd worden over wat er precies in hun potje of zakje eten zit. Met de nieuwe etikettering wordt recht gedaan aan de nieuwste ontwikkelingen in de voedingswetenschap en moet verwarring over wat 'gezond eten' is worden teruggedrongen.

Michelle Obama
Het was Michelle Obama zelf, die geflankeerd door Kathleen Sebelius (minister van Health and Human Services) en Margaret A. Hamburg (Food and Drug Administration) de veranderingen aankondigde. Het kan overigens nog wel een jaar of meer duren voor de voorgestelde veranderingen daadwerkelijk op de - meer dan 700.000 - verpakkingen staan, meldt de Washington Post.

De wijzigingen hebben betrekking op elementen die mogelijk van belang zijn om de obesitasepidemie in de VS te beteugelen. Denk aan het prominent vermelden van de hoeveelheid calorieën en realistische portiegroottes. Meer dan de helft van alle Amerikanen checkt regelmatig het etiket om te zien wat er precies in het eten zit dat zij kopen. Maar daarbij wordt het ze onnodig moeilijk gemaakt, zei Michelle Obama: "Als je geen thesaurus, microscoop, rekenmachine of diploma in de voedingsleer had, kon je het schudden. Dus gaf je het maar op en kocht je gewoon wat je altijd al kocht. Als ouders en consumenten hebben wij er recht op te begrijpen wat er in het voedsel zit dat we onze gezinnen te eten geven".

Toegevoegde suikers
Margaret Hamburg zei te hopen dat de wijzigingen de levensmiddelenindustrie zullen aansporen producten aan te passen, en daarbij met name de hoeveelheid toegevoegde suikers terug te gaan dringen. Volgens haar is toegevoegde suiker verslavend, zijn het lege calorieën en dragen ze daardoor bij aan het hoge obesitascijfer van de VS.

De voedingsindustrie zegt dat zij van harte met de regering zullen meewerken om Amerikanen betere en gezondere keuzes te laten maken. Maar ze nemen de nieuwe regels niet zonder tegenstribbelen zomaar over. Met name het apart moeten vermelden van de van nature in het product voorkomende en de 'toegevoegde' suikers zorgt nog voor veel weerstand.

'Serving sizes'
Een van de dingen die het voor consumenten gemakkelijk moet maken is dat dat duidelijk wordt hoeveel er in een 'serving' zit. Want waarom één muffin twee servings is, één serving cornflakes bestaat uit driekwart 'cup' of dat je je voor één serving ijs moet beperken tot een halve 'cup', is niet bevorderlijk voor een goed inzicht. De FDA heeft aangegeven dat voor 17% van de etenswarencategorieën de serving size aangepast gaat worden. Bovendien zal de informatie ook voor de hele verpakkingsinhoud vermeld worden.

Het gaat een mega-operatie worden. Volgens de FDA gaat het implementeren van de nieuwe etiketten de levensmiddelenindustrie 2 miljard dollar kosten. Maar naar verwachting levert dat over 20 jaar 20 tot 30 miljard dollar op omdat de industrie betere producten zal gaan ontwikkelen, mensen gezonder gaan eten, minder dik worden en minder gezondheidsproblemen zullen krijgen. Voor- en tegenstanders zijn het in ieder geval over dit punt eens: het is een verandering met verreikende gevolgen. Het gaat niet alleen over hoe je informatie aan de consument presenteert, maar ook over productontwikkeling, marketing, prijsstelling en uiteindelijk de gezondheid van mensen. Zoals David Kessler, de voorganger van Margaret Hamburg, die de oorspronkelijke etiketteringsregels in 1990 er door kreeg, zegt: "een major overwinning voor de volksgezondheid".

Foodlog besteedde onlangs uitgebreid aandacht aan suiker en suikerverslaving. Conclusie: het probleem zit niet in de suiker, maar in de persoon en onze manier van leven en eten.

Fotocredits: 'Hot Tamales Candy', uitsnede, Mike Mozart
Dit artikel afdrukken