Toujust is een niet bestaand Frans woord. Het wordt net zo uitgesproken als 'tout juste' dat 'maar net' betekent als in het zinnetje 'het past maar net'. Dat is wellicht een verwijzing naar krappe beurzen die gebaat zijn bij niet te dure boodschappen. Omdat 'juste' ook rechtvaardigheid en 'tout' alles betekent, kun je Toujust beter vertalen met 'helemaal ok', met de associatie 'en nog te betalen ook'.

Toujust belooft een productenrange van zo'n 7.500 producten (Lidl en Aldi zitten op zo'n 1.500-2.000), waarvan 80% levensmiddelen en daarvan 45% vers. Prijzen zullen zo'n 5 à 10% onder die van de markt liggen. Dit jaar wil Toujust 50 winkels openen, aan de rand van middelgrote Franse steden, binnen 5 jaar moeten dat er 300 zijn, aldus ESM Magazine.

Hoe is dat mogelijk? Hoe kan een nieuwkomer zich staande houden tegen gevestigde lageprijzen-supers als E.Leclerc of harddiscounters als Lidl en Aldi? Dat kan, zegt oprichter Fabrice Gerber, door een ander model te bouwen. De 47-jarige Elzasser die achter dit project zit, is geen amateur of beginneling op het gebied van retail. Hij werkte eerder bij Leclerc, Système U en Aldi.

Toujust wordt een coöperatie, met 4 hoofdaandeelhouders, Gerdis (het bedrijf van Gerber), RT Logistique, Mila Capital en Val Invest.

Om tussenschakels als groothandelaren of inkoopcentrales te vermijden, heeft Toujust rechtstreeks contracten gesloten met een honderdtal leveranciers, vooral mkb-bedrijven. Die zijn tegelijkertijd minderheidsaandeelhouder van de onderneming geworden. De aandelen van de leveranciers zijn ondergebracht in een juridische structuur die 25% van de onderneming bezit. In ruil voor hun investering hebben ze een garantie van 20 jaar samenwerking en de belofte om 25% van de eventuele winst te verdelen, schrijft Gondola.

Het assortiment van Toujust zal voornamelijk bestaan uit 'witte' producten. De nieuwe keten gaat geen huismerk ontwikkelen (zoals discounters) maar voert de B- of C-merken die al in de portefeuille van de leveranciers-aandeelhouders zitten. Toch zullen ook de A-merken als Danone en Coca-Cola niet ontbreken. Gerber ving weliswaar bot toen hij direct bij deze grote leveranciers aanklopte, maar hij gaat deze merken-waar-je-niet-omheen-kunt kopen op de parallelmarkt. Dat is de markt waar producenten hun overschotten, die ze niet via het reguliere retailkanaal kunnen afzetten, alsnog verkopen. Voor een lagere, in de woorden van Gerber, 'deugdzame' prijs. En omdat Toujust de tussenschakels vermijdt, komt deze lagere prijs rechtstreeks toe aan de consument.
Dit artikel afdrukken