De Nederlandse en Belgische bakkerijsector lanceren met steun van de Europese Unie de campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ De campagne is een reactie op de negatieve en tegenstrijdige verhalen over brood die de ronde doen sinds het verschijnen van boeken als Broodbuik, De Voedselzandloper of Grain Brain en de opkomst van foodie-hypes op internet. Brood zou dik maken, de oorzaak zijn van chronische ziekten, van ADHD, autisme en zelfs Alzheimer.

De EU vindt een beter imago van brood belangrijk en ziet geen heil in een verdere daling van de broodconsumptie. Reden voor de bakkerijsectoren in Nederland en België om de handen ineen te slaan voor de driejarige campagne. Er is €6,75 miljoen voor uitgetrokken. De EU subsidieert in totaal €5,4 miljoen, de rest komt van de branches in België en Nederland. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt, als één front tegen de dalende broodconsumptie. "De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor", aldus Nederlands Bakkerij Centrum-woordvoerder David de Bruijn.



Betrouwbare informatie
De campagne brengt letterlijk een ode aan brood en start met een tv-commercial. Daarnaast schreven een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht op ons dagelijks brood. Ook worden er proeverijen op 300 plekken in Nederland georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De website geeft informatie over brood en gezondheid, onder andere van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. De bakkerijsector denkt hiermee te voldoen aan de vraag onder consumenten naar betrouwbare informatie rond voeding en gezondheid.

Deze week was de aftrap van de campagne 'Brood. Goed verhaal.' op het Mediapark in Hilversum:


Eetcultuur
Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4 sneetjes brood er dag. Twee jaar geleden was de bruine boterham nog de meest gegeten boterham, nu is met 38% de volkorenboterham. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland, schrijft Bakkerswereld. Van alle continenten zou Europa de grootste keur aan broodsoorten bieden.

Je vraagt je onwillekeurig toch af: zouden die miljoenen helpen om ons betrouwbaar meer brood te laten eten uit de hand van de belanghebbende bakkers?
Dit artikel afdrukken