Brood eten is tegenwoordig minder vanzelfsprekend dan het eeuwenlang was. Om er voor te zorgen dat Nederlanders en Belgen toch brood blijven eten, is deze week de 3-jarige campagne 'Brood. Goed verhaal.' van start gegaan. Dat gebeurt met Europees geld.
De Nederlandse en Belgische bakkerijsector lanceren met steun van de Europese Unie de campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ De campagne is een reactie op de negatieve en tegenstrijdige verhalen over brood die de ronde doen sinds het verschijnen van boeken als Broodbuik, De Voedselzandloper of Grain Brain en de opkomst van foodie-hypes op internet. Brood zou dik maken, de oorzaak zijn van chronische ziekten, van ADHD, autisme en zelfs Alzheimer.
De EU vindt een beter imago van brood belangrijk en ziet geen heil in een verdere daling van de broodconsumptie. Reden voor de bakkerijsectoren in Nederland en België om de handen ineen te slaan voor de driejarige campagne. Er is €6,75 miljoen voor uitgetrokken. De EU subsidieert in totaal €5,4 miljoen, de rest komt van de branches in België en Nederland. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt, als één front tegen de dalende broodconsumptie. "De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor", aldus Nederlands Bakkerij Centrum-woordvoerder David de Bruijn.
Betrouwbare informatie
De campagne brengt letterlijk een ode aan brood en start met een tv-commercial. Daarnaast schreven een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht op ons dagelijks brood. Ook worden er proeverijen op 300 plekken in Nederland georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De website geeft informatie over brood en gezondheid, onder andere van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. De bakkerijsector denkt hiermee te voldoen aan de vraag onder consumenten naar betrouwbare informatie rond voeding en gezondheid.
Deze week was de aftrap van de campagne 'Brood. Goed verhaal.' op het Mediapark in Hilversum:
Eetcultuur
Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4 sneetjes brood er dag. Twee jaar geleden was de bruine boterham nog de meest gegeten boterham, nu is met 38% de volkorenboterham. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland, schrijft Bakkerswereld. Van alle continenten zou Europa de grootste keur aan broodsoorten bieden.
Je vraagt je onwillekeurig toch af: zouden die miljoenen helpen om ons betrouwbaar meer brood te laten eten uit de hand van de belanghebbende bakkers?
Dit artikel afdrukken
De EU vindt een beter imago van brood belangrijk en ziet geen heil in een verdere daling van de broodconsumptie. Reden voor de bakkerijsectoren in Nederland en België om de handen ineen te slaan voor de driejarige campagne. Er is €6,75 miljoen voor uitgetrokken. De EU subsidieert in totaal €5,4 miljoen, de rest komt van de branches in België en Nederland. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt, als één front tegen de dalende broodconsumptie. "De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor", aldus Nederlands Bakkerij Centrum-woordvoerder David de Bruijn.
Betrouwbare informatie
De campagne brengt letterlijk een ode aan brood en start met een tv-commercial. Daarnaast schreven een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht op ons dagelijks brood. Ook worden er proeverijen op 300 plekken in Nederland georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De website geeft informatie over brood en gezondheid, onder andere van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. De bakkerijsector denkt hiermee te voldoen aan de vraag onder consumenten naar betrouwbare informatie rond voeding en gezondheid.
Deze week was de aftrap van de campagne 'Brood. Goed verhaal.' op het Mediapark in Hilversum:
Eetcultuur
Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4 sneetjes brood er dag. Twee jaar geleden was de bruine boterham nog de meest gegeten boterham, nu is met 38% de volkorenboterham. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland, schrijft Bakkerswereld. Van alle continenten zou Europa de grootste keur aan broodsoorten bieden.
Je vraagt je onwillekeurig toch af: zouden die miljoenen helpen om ons betrouwbaar meer brood te laten eten uit de hand van de belanghebbende bakkers?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik denk het niet. Dit graantje meepikken van de sector is vrees ik vooral koren op de molen van de eurosceptici. Zelfs in Italie is nu overal glutenvrij quinoa brood en mais pasta te koop.
'Brood uit Europa. Goed verhaal.' Welk verhaal? Filmpje zegt he-le-maal niets. Nul verhaal. Er flitsen wat beelden voorbij, wat woorden en dan is het weer voorbij. 'Goed verhaal.' Matige kopie van de prachtige Lurpack-commercial van een jaar of zes geleden ook.
En dan dat kneuterige filmpje over de start van de campagne, het zou zo van Koot & Bie kunnen zijn.
Communicatiemeneer David, wijzend naar een mand brood: "Je ziet het, een enorme variëteit aan brood. Peter, wat hebben we hier allemaal liggen?"
Bakker Peter: "Nou, wat we hier hebben is een heel gevarieerd assortiment aan brood. Dat is ook het mooie van brood, je kan het in heel veel soorten kopen. We hebben het op gebied van volkoren, maar ook een croissantje en een stokbrood."
Geldverspilling waar de honden geen brood van lusten.
Ode aan brood => geweldig goed verhaal. We zijn er groot mee geworden. Heerlijk vers brood is niet te versmaden. Mijn complimenten!
Veronica #8 Denk je dat witbrood en de in het filmpje aanbevolen krentenbol wel in de Schijf van Vijf staan? Lijkt me domweg niet iets wat je wilt promoten, laat staan met EU-subsidie. Al heeft de altijd grondige Dennis al gevonden wat ik vermoedde: het gaat gewoon om geld, gezondheid is bijzaak.
Ik dacht even dat het ging om een campagne die bedoeld was om brood als gezond voedingsmiddel te promoten. Maar dat is dus niet zo. Op een website van de EU staat het doel gewoon hardop genoemd: "to stabilize the total volume at 1 271 065 million tons by 2020." Dat is alles. Betaald door 'Directorate General for Agriculture and rural development'.
Kan iemand uitleggen waarom de EU zo bizar veel geld uittrekt voor een campagne die als enige doel heeft om een zekere hoeveelheid brood te blijven verkopen in Nederland en België? Waarom moet dat met Europees geld bekostigd worden? Zouden de boeren (die tenslotte de groep zijn waar dit directoraat voor staat) er iets aan hebben?