Regelmatig blader ik door de Allerhande of een culi-glossy. Ik moet dan altijd weer aan de lessen goed-uit-je-ogen-kijken die ik kreeg in mijn opleiding Food & Business aan de HAN in Nijmegen. Al denken waarschijnlijk heel wat foodloggers dat zij patent hebben op het doorprikken van flauwekul, dat doen we daar ook. Met studenten en zonder gene. Tijdens de lessen pluisden we de Allerhande uit op de waarde van het woordje 'NIEUW". We zagen de wereld opeens heel anders. Alles werd nieuw en nog nieuwer. Lipton thee met piramidevormige zakjes was 'nieuw!'. Calvé pindakaas 'met nootjes' ook. Chocolademelk van Optimel was een revolutie. Célavíta aardappeltjes in een grotere hoeveelheidverpakking, het ei van Columbus. Uncle Ben’s express-rijst was ook wit en daarom wel heel bijzonder. Lays chips gebakken in zonnebloemolie en Appelsientje light, waren zo gezond nieuw dat we er wel pap van moesten willen drinken. Moeiteloos vonden we NIEUWE producten die oud nieuws bleken.

Waren ze dat ook of zit er een marketing-trukendoos achter? Jazeker. De Niks Nieuws doos. Line Extensions noemen professionals dat, een variatie op een thema. Verander een krul of een kruiding en de consument koopt je zoveelste variant weer. Niet in de aanbieding maar omdat het Nieuw! is. Meester lijnuitbreider is Pickwick, je-weet -wel het theemerk met al die eindeloze theevariaties. Niks nieuw dus! Gewoon een variant op een product dat al jaren in de winkel ligt.

Van de week kwam ik weer eens iets NIEUWS! tegen. Dr. Oetker Pudding met echte vanillevlokken. Het staat er echt. Bereid 'uit' echte vanillevlokken, van echte Bourbon vanille nog wel. Geen mens op aarde heeft zulke vlokken ooit in het wild ontmoet, want vanille komt als pitjes uit zgn. stokjes die nog op het pak staan afgebeeld ook. Dr Oetker staat voor niets. Wat zijn hoofd bedenkt, maakt zijn droge puddingfabriek. Het is REVOLUTIONAIR.

Vlokken. Ik krijg er nou al jeuk van. Ik wil gewoon goeie vanille.


Dit artikel afdrukken