Meer versomzet en minder kruidenierswaren
De nadruk ligt bij Boon’s Markt op verse producten en veel aanbiedingen. De slogan luidt dan ook: 'Het kan dus wél, en het lekkerste vers en heel voordelig'. Van Ek wil bij de Utrechtse vestiging nog een stapje verder gaan dan bij de andere Boon's Markten. Er is meer aandacht voor kant-en-klaar en biologisch. Dat merk je al bij het betreden van de winkel: meteen bij de ingang van de langwerpige winkel bevindt zich de versbereiding, met sushi, wokmaaltijden en versbelegde broodjes. De versafdeling bulkt van het biologisch, fair trade en gemaksproducten. Achterin de winkel zijn de kruidenierswaren, met minder ruimte voor wasmiddelen, cosmetica en diervoeding is dan in andere vestigingen. Van Ek mikt bewust op een flink hogere versomzet en een lager aandeel houdbaar (droge kruidenierswaren, 'DKW' in vaktermen). Daar biedt zijn locatie, midden in het centrum, en formule alle reden toe.
'Superrestaurant'
In de tweede fase opent Van Ek een horecaruimte in de werfkelder onder het pand. Die sluit qua functie naadloos aan op de vele horecavoorzieningen in de werfkelders langs de Oudegracht. Van Ek zet op die manier weer een stap verder op het pad van het versmelten van verse boodschappen doen en direct opeten dat de foodmarkets van Jumbo al ingeslagen zijn. Je kunt niet alleen in de winkel terecht voor je verse waar of versbereide maaltijden, maar kunt er ook nog in het superrestaurant van genieten.
Van Ek stopt als het ware La Place en Jumbo's FoodMarket in één formule op een van de drukste winkellocaties van het land. Dat is pas blurring en streeft die twee voorbij.
Fotocredits: De versbereidingscounter, Boon's Markt via facebook
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ook Albert Heijn realiseert zich dat "winkelen in deze tijd van groeiende onlineaankopen 'een feestje' moet worden".
De super gaat in tientallen supermarkten koffiecafés en restaurants openen, in samenwerking met Bakerstreet. De AH XL aan het Gelderlandplein in Amsterdam heeft vandaag de primeur. Winkelpersoneel bereidt daar verse maaltijden, die de klanten - als ze dat willen - ter plekke kunnen opeten.
Albert Heijn speelt in op de trend dat Nederlanders op meerdere momenten op de dag en ook onderweg eten. In De Volkskrant merkt retaildeskundige Paul Moers, voormalig directeur bij Albert Heijn en Unilever, op dat horeca AH niet in de genen zit. "Je kunt als supermarktbedrijf bijna niet meer zonder horeca-activiteiten. Ik zie dit dan ook meer als verdedigen dan als aanvallen. Albert Heijn heeft op dit terrein een forse achterstand op Jumbo, dat met La Place de expertise in eigen huis heeft. Voor het eerst vertrekt Albert Heijn vanuit een underdogpositie, voor een operatie met een hoog risico. [..] Het is een ander vak. Waarvoor geldt: of je doet het goed, of je verpest het. Je kunt het niet half doen."