Het gaat slecht met de akkervogels, en zeker met de patrijs. Met een plan om deze schuwe hoender te beschermen heeft biologische boer F. van Linschoten ruim 4 hectare verkregen van het Groen Ontwikkelfonds Brabant, schrijft de provinciale organisatie op zijn site.
Op een vijfde van de nieuw gewonnen kavel komen struweelhagen, een keverbank, graanranden, bloemrijke randen, lindebomen, knotwilgen en een amfibieënpoel. Het is geen groot gebied maar de ligging maakt het heel geschikt om verschillende natuurgebieden met elkaar te verbinden. Het dient ook als broodnodig voorbeeld.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant is opgericht door de provincie Noord-Brabant om het Natuurnetwerk Brabant, voorheen ecologische hoofdstructuur, te realiseren. Het netwerk heeft een oorlogskas van €240 miljoen en ruim 2.000 hectare grond om meer natuur in de provincie te realiseren. Naast Van Linschoten mogen nog zes ondernemers hun plannen uitvoeren.
Brabant - Hooge en Lage Mierde - Groen Ontwikkelfonds Brabant
Op een vijfde van de nieuw gewonnen kavel komen struweelhagen, een keverbank, graanranden, bloemrijke randen, lindebomen, knotwilgen en een amfibieënpoel. Het is geen groot gebied maar de ligging maakt het heel geschikt om verschillende natuurgebieden met elkaar te verbinden. Het dient ook als broodnodig voorbeeld.
Het Groen Ontwikkelfonds Brabant is opgericht door de provincie Noord-Brabant om het Natuurnetwerk Brabant, voorheen ecologische hoofdstructuur, te realiseren. Het netwerk heeft een oorlogskas van €240 miljoen en ruim 2.000 hectare grond om meer natuur in de provincie te realiseren. Naast Van Linschoten mogen nog zes ondernemers hun plannen uitvoeren.
Arnold van Woerkom,
In het voorbeeld gaat het om kleinschalige beheerders van stukken grond welke omgevormd gaan worden naar natuur. Voor beheerders met (ik meen) 75 ha of meer is er de mogelijkheid dat zij zelf de certificering en controle doen, wel met steekproefgewijze controle vanuit de overheid denk ik maar dat weet ik niet zeker. Hoe een en ander geregeld is bij de OVP qua beheer(type) en vergoedingen e.d. is mij niet bekend, is vaak ook een beetje ondoorzichtig. Als ik het goed heb kan de Provincie Flevoland SBB opdracht geven om bijv. dieren bij te voeren of af te laten schieten, dan zou je verwachten dat de Provincie eindverantwoordelijk is.
Is dat bij de Oostvaarders Plassen ook gebeurd Marco?
Of is dat geen goed voorbeeld?
Dick Veerman,
Op dergelijke percelen word een natuurbeheertype vastgesteld, door de provincie en de beheerder heeft inspraak. Bijv. het natuurbeheertype nat schraal grasland. Bij ieder natuurbeheertype is omschreven wat kenmerken (bijv, welke soorten, hoeveel verschillende soorten) zijn en globaal wat er verwacht word qua beheer (bijv. wel niet maaien en afvoeren, wel niet beweiden).
Bij het natuurbeheertype hoort een beheersvergoeding (globaal gebaseerd op de onkosten die bijv. een organisatie zoals SBB of natuurmonumenten met mensen in loondienst zou moeten maken om het natuurdoel te realiseren), vervolgens is er jaarlijks controle of het natuurdoel op een goede manier bereikt gaat worden. Bij wanprestatie komt de beheersvergoeding natuurlijk meteen in het geding en vervolgens beeindiging van de beheer of pachtovereenkomst, maar volgens mij lukt het meestal wel om het natuurdoel te halen.
Frank Eric en de totale onbalans in het hedendaagse ecosysteem.
Ik vraag mij af hoe die amfibieënpoel wordt beheerd bij grote droogte. Op zich is het idee positief, kan bijdragen aan bewustwording, maar hoe zit het bijvoorbeeld met al die stikstofdepositie in de natuur in Brabant?