'Het is altijd weer voor een ei.' Dat zeggen de Nederlandse eierboeren die van start zijn gegaan met een campagne om Nederland meer eieren te laten eten. Dat is nodig, want het ei verkeert in een diepe crisis.

Het is een verrassende campagne, want wat hebben een ei en het weer met elkaar te maken? Eieren zijn geen boerenkool met worst of erwtensoep die we bij een weertype vinden passen. Je eet ze gewoon als je er zin in hebt.

Weerbericht.
Het persbericht van het weerei verklaart de keuze. Het zegt: de komende weken zijn onder dit motto regelmatig TV-commercials te zien op de RTL zenders. Daarnaast verschijnen er online advertenties op de populaire weersite Buienradar.nl.
De commercials sluiten aan bij de actuele weersomstandigheden. De boodschap: eieren zijn lekker en gezond en bevatten essentiële voedingsstoffen die van pas komen bij elk weertype. Bij kou of warmte, zon of regen. Kortom: het is altijd weer voor een ei.


Het Nederlandse ei wordt dus aangepast aan het nieuws, waar ook een weerbericht bij hoort, en buienradar. Op de website van de campagne, altijdweervooreenei.nl kun je ook terecht voor informatie over eieren en alles daaromheen.

Ingewikkelder dan shampoo
De campagne lijkt nogal ambitieus. Hij is is in ieder geval ingewikkelder dan bijvoorbeeld de gemiddelde shampooreclame of campagne voor de promotie van elektrische auto's. Shampoo, zegt de reclame altijd, moet je kopen omdat je er mooier van wordt en meer vrienden of vriendinnen van krijgt. Een elektrische auto moet je kopen omdat hij nog sneller is dan je bestaande, maar goedkoper vanwege de fiscale voordelen.

De ambitie van de eiersector met de campagne reikt verder. De consument, zeggen de campagnemakers, moet leren dat er een ei is voor ieder weertype, dat de legsector OK is, dat er vooruitstrevende mensen in werken én hoe de hele eierketen in elkaar zit. Het is dus alsof een shampoofabrikant uitlegt hoe zijn shampoo van A tot Z gemaakt wordt. Of als Tesla die auto's probeert te verkopen door zijn fabriek te laten zien. Het gaat er natuurlijk gewoon om je eieren te laten kopen door een lokkertje dat een onweerstaanbaar verlangen oproept. Een ei past bij een bui én een zonnetje.

Gesnopen? Dan nu naar de super.



Fotocredits: altijdweervooreenei.nl
Dit artikel afdrukken