De juf van de consumentenservice vertelt me dat C1000 deze komkommer op 9 januari beschikbaar kreeg. Geen wonder. Dat ding zit al tien dagen in de pijplijn. Tel daarbij nog een paar dagen op tussen Spaanse teler en het verdeelcentrum in Nederland. Dat zijn er zomaar een stuk of vijf. Dat overleeft de beste kwaliteitskomkommer niet, of hij nu uit Spanje of Nederland komt.
Moet je nagaan wat er gebeurt als zo'n groene jongen in de koelkast van grootstedelijke tweeverdieners belandt.
Nou weet je het. Voortaan een leesbrilletje mee naar de super en met het nummertje even de consumentenservice bellen. Als we dat nou allemaal gaan doen, zetten ze er straks meteen op wanneer het ding geplukt is.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@ Mark, ik zag de naam Sylvaphane op jullie website staan. Dan zit het wel snor, wij zijn kennisleverancier van hen :-). Nog even een andere vraag. Wat is het verschil tussen Versdirect en de Greenery? Op basis van jullie website kom ik daar niet achter. Ik heb de indruk dat jullie hetzelfde model hanteren.
@ Pieternel, dat zou mooi zijn. Gewoon weer op de markt onze groente kopen. Even een babbeltje, opensnijden en proeven. Maar dan wel graag via de teler/boer zelf en niet met een tussenhandelaar. Maar laten we ook realistisch blijven, het gross van het publiek koopt voedsel in gewone winkels (zie ook verder mijn reactie hieronder).
@ Nick, we zouden onderscheid kunnen maken tussen (1) de markt waar de boer zijn eigen product verkoopt, (2) de handelaar op de markt die zelf grondstoffen bij de boer heeft opgehaald, (3) de groothandel die verkoopt aan winkels, (5) de grote retail (die een groot gedeelte via contracttelers inkoopt). De boer die zelf zijn producten verkoopt, da's een mooi beeld (zie ook mijn reactie richting Pieternel). Mijn ervaring is dat retail (inclusief groentesnijders) een zeer professioneel kwaliteitsmanagement systeem hebben. Kijken we naar de bulk van het assortiment, dan denk ik dat retail gemiddeld een zeer hoog kwaliteitsniveau levert.
Dan het assortiment, ik betwijfel of het assortiment in de gewone winkels (enkele specialisten daargelaten) nu echt zoveel groter is dan het assortiment dat via groothandel / retail de consument bereikt. Er is echt heel veel AGF te koop.
Wel merk ik dat er nog meer kwaliteitsspecificatie gaan komen rondom "smaak" (en dat is echt nodig). Rondom voedselveiligheid, afmetingen e.d. en bestrijdingsmiddelen zit het systeem best okay in elkaar. Rondom smaak echter niet. Dit is naar mijn beleving ook de reden waarom kleine producenten die zelf hun product proeven altijd een plekje in de markt zullen behouden. Wordt je echter groter, dan ontkom je er niet aan om met specificaties en monitoringsplannen te gaan werken. Mijn ervaring is dat de AGF sector hier nog niet zo professioneel mee bezig is (okay, ik geef toe, smaak vastleggen en meten is niet gemakkelijk). Een voorbeeldje. Stel een grondstof voldoet niet aan je spec, wat doe je dan? Mijn ervaring is dat veel producenten deze grondstof toch in zetten. Bij een 'Unilever" zie je dit gedrag veel minder.
wouter, de supermarkten hebben zo'n grote volumes nodig dat ze gebonden zijn aan grote leveranciers. Vandaar dat ze alleen de massaal gekweekte groenterassen en te vroeg geoogst seriefruit kunnen aanbieden. Kleinere specialisten kunnen gespecialiseerde leveranciers hebben , die andere rassen en rijper oogsten (en niet alleen maar op het afgesproken ogenblik) enz.
Grotere schaal vermindert de keuzemogelijkheden. dat is geen kwestie van romantiek maar van flexibiliteit.
En natuurlijk zijn winkels "om de hoek" vaak slecht. Veel migranten winkeliers in mijn buurt bv. houden enkel winkel omdat die fiscaal interessant is bij hun huis (zgn. aftrekposten). In gronde zijn ze vaak niet geïnteresseerd in de producten die zij verkopen, en ze hebben dan ook weinig expertise.
@Wouter, de leverancier belooft niet veel. Samen met hem hebben we e.e.a. gedurende ruim een jaar onderzocht en uitgeprobeerd. En nu kunnen we het waarmaken.
http://www.peoplessupermarket.org/ misschien een leuk idee voor Nederland? Hoewel de drive chirpy chirpy cheap cheap lijkt te zijn intrigeert het idee me...
@ Nick, spijtig genoeg is het zo dat de supermarkten vaak beter versproduct hebben, dan de kleine winkelier om de hoek. Natuurlijk is het romantischer om bij de kleine man te kopen, en natuurlijk verliest retail wat distributietijd. Het gross van de bulkproducten in de supers is echt van goede kwaliteit (zeker als het uit NL komt :-) )