Biologische voedingsmerken doen er alles aan de aandacht te vestigen op hun biologische herkomst. Hun verpakkingen zijn allang niet saai, onopvallend, naïef en landelijk meer, maar lenen concepten uit de designwereld. Hun stijl zet de producten neer als gezond, op een ethische manier geproduceerd en milieuvriendelijk. Net nu iedereen gewend raakt aan deze transformatie, doen niet-biologische merken hun voordeel met de biologische verpakkingen oude-stijl. De tegenstelling van glossy designverpakkingen voor biologische voedingsmiddelen en de simpele, bruine kartonnen verpakkingen voor niet-biologische producten moet de consument wel in verwarring brengen. In beide gevallen zenden de verpakkingen een boodschap uit die tegengesteld is aan wat de consument verwacht. Het Britse biologische yoghurtmerk Rachel`s Organic is een goed voorbeeld. Het merk heeft de afbeeldingen van boerderijen en natuur op de verpakkingen al jaren achter zich gelaten. De bekers yoghurt kregen een hippe zwarte achtergrond met geometrische patronen die luxe uit moest stralen. De niet-biologische huismerken van de grote supermarktketens daarentegen krijgen steeds vaker de traditioneel biologische kleurstelling en landelijke afbeeldingen mee. Het biologische schap lijdt onder deze `piraterij`.
bron: Design Week
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Hun verpakkingen zijn allang niet saai, onopvallend, naïef en landelijk meer, maar lenen concepten uit de designwereld."
Biologische producten "lenen" iets. Het hoort dus niet bij ze, en is eigenlijk ongepast, zo lijkt hier de suggestie. Ook luxe, hip en smaak hoort eigenlijk niet bij biologisch, lijkt het wel.
Volgens mij past biologisch in een trend waarin meer aandacht naar (de productie) van voedsel uitgaat. En daar lijkt mij design en smaak prima in passen. Ook andere schijnbaar "natuurlijke producten" worden met aandacht voor stijl, ontwerp en uitstraling gemaakt.
Zet maar eens een tray van grootmoeders aronia compote maar eens op eBay of een andere marktplaats...
Als het aanbod er maar is kan je de pas van de Sligro weggeven.
Onrecht? Welnee, ontwikkeling. De hardcore bio nieuwe stijl - ook die van de stadse grachtengordel - koopt straks kwaliteit in een losse verpakking. Met een anoniem stukje papier eromheen of in een weckpot. Hooguit nog een naam erop. Daar kan geen merkenfabrikant tegenop.
Overigens denk ik wel dat deze stijl ook werkt in Nederland, zwart met fruit zien we ook al in de frisdranken lijn, als een 'exclusieve' uitmonstering.
Voor dit soort problemen zijn er ontwerpbureaus. Als je daar geen geld voor hebt als Bio-producent maak je de verpakking zo amateuristisch mogelijk, dat werkt ook. En dan heb je ook nog de distributie via Bio-speciaalzaken, waardoor de niet-Bio-concurrentie wegvalt. Ik geloof niet dat hier sprake is van schrijnend onrecht.