In november vorig jaar ontkende Unilever nog zijn theedivisie van de hand te willen doen. Vandaag zei topman Alan Jope toch de theedivisie opnieuw onder de loep te zullen nemen.

De voedingsdivisie van Unilever groeit al jaren minder snel dan de activiteiten in persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen. Dat was mede de reden dat Unilever in 2017 zijn margarinedivisie verkocht.

De theedivisie is het volgende zorgenkind van de Brits-Nederlandse multinational. Unilever ziet een 'scherpe daling'van de verkoop van zwarte thee, die goed is voor twee derde van de omzet van Unilevers theedivisie uitmaakt, schrijft de NRC. Bekende theemerken van Unilever zijn Lipton, PG Tips en Lyons.

"Jonge consumenten neigen meer naar lichtere thee, groene thee en kruidenthee", aldus Unilever-topman Alan Jope. Om daar op in te spelen kocht Unilever al het hippe theemerk Pukka. "De zwaardere zwarte thee wordt steeds minder populair, vooral in Noord-Amerika en Europa."
Zelfs in Groot-Brittannië, land van de fervente theedrinkers, loopt de consumptie van zwarte thee zienderogen terug, schrijft The Guardian. Jongeren switchen naar koffie, in de vele hippe koffiebars die wereldwijd aan een opmars bezig zijn.

Naast het sneller op de markt brengen van nieuwe innovatieve producten en snijden in de kosten, ligt dus opnieuw de optie voor om de theesector helemaal af te stoten. Ook een deelverkoop of partnerships kunnen tot de mogelijkheden behoren. Halverwege 2020 moet de evaluatie van de theetak afgerond zijn en moet er in ieder geval in de kosten worden gesneden.

Interessante vraag: waarom zijn wel hippe koffiebars ontstaan, maar niet dito theebars? Niet dat Unilever die zou kunnen opzetten, want de aanloopkosten zijn te hoog. Een multinational zou wel een theebarketen kunnen overnemen als die succesvol zou zijn.
Dit artikel afdrukken