Het Vlaams Instituut Gezond Leven (de Belgische variant van het Nederlandse Voedingscentrum) is van mening dat kinderen beter beschermd moeten worden tegen reclame voor ongezonde voeding, schrijft de Standaard. Naar aanleiding van het onderzoeksproject 'AdLit' (advertising literacy) sporen de universiteiten van Gent, Antwerpen, Leuven en Brussel de federale overheid aan nieuwe reclamecriteria op te stellen om obesitas bij kinderen en jongeren terug te dringen. België kent (nog) geen specifieke wetgeving voor voedingsreclame.

Van de 637 Belgische voedingsbedrijven ondertekenden 55 bedrijven The Belgian Pledge, een zelfreguleringsinitiatief om reclame voor producten die de suiker-, vet- en zoutlimiet overschrijden te voorkomen. De criteria zijn wel veel minder streng dan die van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het instituut pleit daarom voor nieuwe criteria, want “hoe betrouwbaar is iemand die zichzelf controleert?”, aldus Gezond Leven.
De Standaard - Voedingsindustrie is te lief voor zichzelf
  • Deel
Druk af