De NY Times gaat voor de nieuwe dienst samenwerken met maaltijdbezorger Chef'd. Chef'd werkt al met andere uitgeverijen en topchefs samen, en omschrijft zichzelf als de overbrugging van 'de laatste meters tussen het recept en je voordeur'.

Geld verdienen met merk NYT
In de boxen komen de ingrediënten van de recepten die de krant publiceert op de NYT Cooking webpagina's. De site bestaat sinds september 2014, bevat 17.000 recepten uit de Times archieven en trekt per maand 7 miljoen bezoekers. Chef'd bezorgt de boxen, met 'à la carte'-bestellingen of op grond van een abonnement, binnen 48 uur.

"Ons lezerspubliek besteedt veel tijd aan thuis koken", zegt Alice Ting van de NYT. "Dus voor ons was het een logische stap om de mogelijkheden op dit terrein te onderzoeken. [..] We zouden het niet doen als we niet denken dat er geld te verdienen valt."

Ook in de VS zijn maaltijdboxen sterk in opkomst. De Duits/Nederlandse marktleider HelloFresh heeft er concurrentie van onder meer Blue Apron en Plated.

Teruglopende inkomsten uit advertenties en abonnementen
De Times is al op allerlei manier aan het onderzoeken hoe de krant geld kan maken van zijn content, merk en journalisten. Kranten en print-uitgaven beleven moeilijke tijden. Vorig jaar haalde de NYT nog 94% van zijn omzet uit abonnementen en advertenties. De krant heeft inmiddels 1,36 miljoen betalende digitale abonnees voor zijn online diensten. Advertentie-inkomsten, voor zowel print als digitaal, liepen het eerste kwartaal terug.

Reisbureau
De krant doet al meer aan 'uitstapjes', zoals lezingen, een wijnclub, een winkel met gadgets met Time-logo's en een bloeiend reisbureau, Times Journeys. De reizen naar bijzondere bestemmingen zoals Iran of Cuba staan onder leiding van de buitenlandcorrespondenten van de krant. Vorig jaar bedroegen de 'overige inkomsten' van de NYT $95 miljoen, meldt Bloomberg. Volgens Ting worden de maaltijdboxen minstens zo groot als de Times Journeys.
Dit artikel afdrukken