Beide concurrenten hebben in vergelijking met Nestlé nog maar piepkleine omzetten, maar iedereen praat over hun producten en ze slagen erin flink wat kapitaal aan te trekken. Ook zij laten zich voorstaan op hun ‘niet-van-echt-vlees-te-onderscheiden’ plantaardige burgers. Dat resultaat weten ze te bereiken met de inzet van voedingstechnologische hoogstandjes. Dat kan de levensmiddelengigant Nestlé natuurlijk ook.
Impossible Burger, de burger die dankzij de hulpstof heem ook echt ‘bloedt’, zette deze week een grote stap. Maandag kondigde hamburgerketen Burger King aan de Impossible Burger te gaan serveren in 59 van zijn Amerikaanse restaurants.
Stel dat een plantaardige '(ham)burger' verboden wordt, hoe moet je dan een hamburger noemen die écht net een hamburger isValt de burger in de smaak van het Amerikaanse publiek, dan rolt Burger King hem verder uit. Beyond Meat is in de VS al te koop, zowel in supermarkten als in restaurants, en in Nederland te proeven. Nestlé is van plan dit najaar de voor die gelegenheid tot Awesome Meat omgedoopte Incredible Burger in de VS te lanceren. Uiteraard, zo'n grote markt die zo mooi is voorbereid door Beyond Meat en Impossible Foods kan een groot concern niet laten lopen.
Het Nederlands-Britse Unilever zag al eerder brood in op echt vlees lijkend nepvlees en nam vorig jaar De Vegetarische Slager over. Het Nederlandse Vivera maakte faam met de eerste echte plantaardige steak, die niet aan te slepen bleek.
‘Beter voor de mens en de planeet’
Waarom is namaakvlees zo in trek? Dat legt Andrea Zambelli van Nestlé in het filmpje hieronder uit. Voedingstrends bewegen zich van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Bovendien is de ecofootprint van een plantaardige burger beperkter dan die van echt rundvlees, een argument dat niet alleen vleesmijders maar ook flexitariërs en millennials aanspreekt.
Verbod en naam
Blijft over: de smaak. Als je Nestlé mag geloven, is daar niets mis mee. “Ik vond het erg lekker. Zelfs zonder saus, kon je niet een groot verschil proeven”, zegt een analist op Bloomberg.
Er is nog wel een dingetje: de Landbouwcommissie van het Europese Parlement wil vleesnamen voor nepvlees verbieden. Burgers worden dan verboden. Zelfs op vlees lijken, zou al gezien kunnen worden als een misdrijf. ProVeg, de organisatie die vleesvervangers promoot en pleit voor een plantaardig eetstijl, vindt het 'irrationeel' dat nepvlees dat net echt is, niet meer zou mogen.
Stel dat het verbod er komt, hoe moet je dan een hamburger noemen die écht net een hamburger is?
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Klopt; maar ze miepen blijkbaar liever over de naam van producten.
Over aan het zeuren ja, maar nog geen opvolger, dus daar kan dan nog niet over 'gemiept' worden toch? Pas als ze iets echt doorgedrukt hebben komen de tegenstanders weer aan het woord, wam tdan is er weer van alles mis mee
#5 Astrid,
Daar waren ze eerder toch over aan het bakkeleien? Stoplicht vs Nutri-Score?
(N)Iemand geïnteresseerd in die technologische hoogstandjes en kunstmatige toevoegingen om dit resultaat te bereiken? Altijd gedacht dat puur en zonder kunstgrepen een voorwaarde was voor deze doelgroepen. Blijkbaar is het basale verlangen naar iets vleselijks dominant. Niks mis met een beetje selectieve perceptie. Als de nieuwigheid eraf is, gaan deze producten uiteen gerafeld worden en komen we weer tot allerlei ontdekkingen. Het is me wat.
Was er al een opvolger dan?