Nestlé gaat de concurrentie aan met een aantal Amerikaanse vleesvervanger-producenten. De bekendste zijn Impossible Foods en Beyond Meat.

Beide concurrenten hebben in vergelijking met Nestlé nog maar piepkleine omzetten, maar iedereen praat over hun producten en ze slagen erin flink wat kapitaal aan te trekken. Ook zij laten zich voorstaan op hun ‘niet-van-echt-vlees-te-onderscheiden’ plantaardige burgers. Dat resultaat weten ze te bereiken met de inzet van voedingstechnologische hoogstandjes. Dat kan de levensmiddelengigant Nestlé natuurlijk ook.

Impossible Burger, de burger die dankzij de hulpstof heem ook echt ‘bloedt’, zette deze week een grote stap. Maandag kondigde hamburgerketen Burger King aan de Impossible Burger te gaan serveren in 59 van zijn Amerikaanse restaurants.

Stel dat een plantaardige '(ham)burger' verboden wordt, hoe moet je dan een hamburger noemen die écht net een hamburger is
Valt de burger in de smaak van het Amerikaanse publiek, dan rolt Burger King hem verder uit. Beyond Meat is in de VS al te koop, zowel in supermarkten als in restaurants, en in Nederland te proeven. Nestlé is van plan dit najaar de voor die gelegenheid tot Awesome Meat omgedoopte Incredible Burger in de VS te lanceren. Uiteraard, zo'n grote markt die zo mooi is voorbereid door Beyond Meat en Impossible Foods kan een groot concern niet laten lopen.

Het Nederlands-Britse Unilever zag al eerder brood in op echt vlees lijkend nepvlees en nam vorig jaar De Vegetarische Slager over. Het Nederlandse Vivera maakte faam met de eerste echte plantaardige steak, die niet aan te slepen bleek.

Lavinia Abdelkadir
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


‘Beter voor de mens en de planeet’
Waarom is namaakvlees zo in trek? Dat legt Andrea Zambelli van Nestlé in het filmpje hieronder uit. Voedingstrends bewegen zich van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Bovendien is de ecofootprint van een plantaardige burger beperkter dan die van echt rundvlees, een argument dat niet alleen vleesmijders maar ook flexitariërs en millennials aanspreekt.

Verbod en naam
Blijft over: de smaak. Als je Nestlé mag geloven, is daar niets mis mee. “Ik vond het erg lekker. Zelfs zonder saus, kon je niet een groot verschil proeven”, zegt een analist op Bloomberg.

Er is nog wel een dingetje: de Landbouwcommissie van het Europese Parlement wil vleesnamen voor nepvlees verbieden. Burgers worden dan verboden. Zelfs op vlees lijken, zou al gezien kunnen worden als een misdrijf. ProVeg, de organisatie die vleesvervangers promoot en pleit voor een plantaardig eetstijl, vindt het 'irrationeel' dat nepvlees dat net echt is, niet meer zou mogen.

Stel dat het verbod er komt, hoe moet je dan een hamburger noemen die écht net een hamburger is?

Dit artikel afdrukken