- het bedrijf zou wat kleiner kunnen worden in de oude rijke, op zijn best traag groeiende wereld
- het zou zijn aandacht kunnen richten op groei in de veel grotere en snel groeiende nieuwe rijke wereld
- het zou zijn aantal merken terug kunnen brengen
Daar staat met zoveel woorden:
- de oude wereld biedt geen perspectief
- grote bedrijven trekken de rest van de wereld in om geld te verdienen.
- dat moeten ze doen met een beperkt aantal merken, want anders is dat te duur.
Zeker dat laatste maakt de nieuwe wereld straks misschien ook wel een beetje saai en eenvormig. Maar dat biedt natuurlijk weer nieuwe kansen voor slimme nieuwe ondernemingen die onderscheid wel tot waarde weten te maken.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk dat je daarmee de analyse van Bloomberg op z'n kop slaat. De oude merken veroveren de nieuwe wereld en kunnen door de enorme volumes die daar zijn binnen te harken (ca. 4 miljard mensen komt in razendsnel tempo tot rijkdom en verandert als eerst zijn menu). Daar moeten de reclamegelden dan ook heen. Dat hoeft niet verdeeld over 5.000 merken, maar kan met veel minder.
In de oude wereld moet je niet teveel geld kwijtraken aan de inmiddels leeggeschraapte pot van elkaar verdringende merken (die de reden waren voor de veelheid).
Was de afgelopen maand in een deel vd 'nieuwe wereld' waar ik me juiste verbaasde over de dominantie van Nestle (meer dan Unilever); naast ijs en Nescafe staat Mie Goreng Maggi tot in de kleinste restaurants op de kaart. En verder viel me 'Dutch Lady" op van FC.