Nestlé is 's werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf. Toch zijn beleggers niet blij met de prestaties van het bedrijf. Wat hen betreft is het onvoldoende rendabel. Bloomberg komt met een analyse van het bedrijf en een aantal aanbevelingen. Samengevat komen die neer op het volgende:
- het bedrijf zou wat kleiner kunnen worden in de oude rijke, op zijn best traag groeiende wereld
- het zou zijn aandacht kunnen richten op groei in de veel grotere en snel groeiende nieuwe rijke wereld
- het zou zijn aantal merken terug kunnen brengen

Daar staat met zoveel woorden:
- de oude wereld biedt geen perspectief
- grote bedrijven trekken de rest van de wereld in om geld te verdienen.
- dat moeten ze doen met een beperkt aantal merken, want anders is dat te duur.

Zeker dat laatste maakt de nieuwe wereld straks misschien ook wel een beetje saai en eenvormig. Maar dat biedt natuurlijk weer nieuwe kansen voor slimme nieuwe ondernemingen die onderscheid wel tot waarde weten te maken.
Dit artikel afdrukken