In de Ondertussen van 3 maart vallen mij deze berichten op:

- in 2017 sloot Nestlé zich aan bij het Cocoa Forests Initiative. Dit initiatief heeft als doel een einde te maken aan de ontbossing in Ivoorkust en Ghana. Volgens Alexander von Maillot, senior vicepresident en hoofd van de strategische business unit van Nestlé S.A., boekt het bedrijf vooruitgang: "Duurzame cacao vereist bloeiende gemeenschappen. Onze acties proberen een evenwicht te vinden tussen bosbescherming en het levensonderhoud van gemeenschappen" (ESM Magazine). De afgelopen maanden bracht Nestlé meer dan 75% van de 120.000 cacaobedrijven in Ivoorkust en Ghana in kaart om beschermde bossen te vermijden. Nestlé plantte meer dan 560.000 inheemse bomen en fruitbomen in Ivoorkust en Ghana. Deze bomen maken de boerderijen klimaatbestendiger door schaduw te verzorgen voor de cacaobomen. Bovendien investeerde het bedrijf in de scholing van meer dan 85.000 boeren en geeft het financiële ondersteuning aan gemeenschappen door de oprichting van dorpsspaar- en leenverenigingen voor meer dan 9.400 mensen. In 2016 nam Foodlog al eens kijkje bij Nestlé's boeren in Ivoorkust.

- Snapchat introduceerde twee nieuwe lenzen, gemaakt in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie, die met behulp van augmented reality gebruikers voorzien van tips over hoe ze gezond kunnen blijven (Engadget). De lens genaamd My Social Distance creëert een AR-cirkel op de grond waarmee je kunt zien hoeveel 1,5 meter afstand precies is. De andere lens herinnert je aan het wassen van de handen, het thuisblijven en het belang van het niet aanraken van je gezicht. Beide lenzen hebben een link naar de website van de WHO met extra veiligheidstips. Technisch gezien zijn de lenzen niet indrukwekkend; ze laten wél zien hoe Snapchat zijn cameraplatform kan gebruiken om belangrijke gezondheidsinformatie te communiceren.

- Voedselbanken krijgen in deze coronacrisis veel hulp - menskracht, geld en voedsel – aangeboden (AD). In Zeeland schenkt Roompot Parken tweeduizend kilo etenswaren, die door de sluiting van de parken verloren dreigden te gaan. Schrijver Eva Posthuma de Boer doneert €10 per verkocht exemplaar van haar nieuwe kookboek Eva’s keukenkast. De Postcode Loterij verdubbelt zijn jaarlijkse bijdrage van €500.000. Vaste partner van de Voedselbank Hak vraagt consumenten om een donatie. De eerste €50.000 zal HAK verdubbelen. Alle hulp is welkom, aangezien de hoeveelheid mensen die gebruikmaken van de Voedselbank toeneemt, terwijl hamsterende consumenten de stroom voedsel uit de supermarkten laten opdrogen.
Op Foodlog ontstond een gesprek over Voedselbanken: ze zijn een goed initiatief om voedselverspilling tegen te gaan, maar als dat probleem is opgelost ... moet je dan niet aan armoedebestrijding gaan werken? Elders op Foodlog: in Italië vindt je echte voedselbankjes.

Het ministerie gebruikt corona als smoes voor het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet, schrijft de NRC. Kinderen - zeker de minder actieve - zouden door het corona-huisarrest te weinig bewegen; dat kan ernstige gevolgen hebben voor hun gezondheid (Telegraaf). De natuurdoelen en het natuurbeleid zijn niet van deze tijd, vindt de Brabantse varkensboer Mario Berkers in NieuweOogst; door het veranderende klimaat zou het niet mogelijk zijn om de doelen te halen. Hij stelt voor om de doelen aan te passen.

Extra eiwitten in levensmiddelen - zoals de gezondheidstrend wil - is helemaal niet nodig en eigenlijk verspilling van iets kostbaars (AD).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken