Unilever was jarenlang de trotse koploper van de grote voedingsmiddelenconcerns, met fraaie groeicijfers van meer dan 5%. In 2012 werd zelfs de magische grens van 50 miljard euro omzet bereikt. Maar vorig jaar ging het duidelijk minder en ook dit half jaar valt tegen. Dat is de analyse van het FD.

Nestlé
De autonome omzetgroei bleek dit eerste half jaar beperkt te blijven tot 3,7%. Unilever ziet de groei in de opkomende economieën, waar het van oudsher sterk aanwezig is, afvlakken. De grote concurrent van Unilever, Nestlé, greep de tegenvaller bij Unilever aan om zich juichend in de kijker te spelen met een autonome groei van 4,7% over het eerste half jaar.

Food eruit
Het FD kijkt een laagje dieper dan de kale groeicijfers. Moet Unilever zich echt zorgen maken? Niet echt. Nestlé schrijft zijn huidige successen toe aan de strategie, 'waarin expansie wordt gezocht in babyvoeding, gezondheids- en wellnessproducten', producten met meer groeiperspectief dan voedingsmiddelen. Maar ook Unilever richt zich op vergroting van het aandeel persoonlijke verzorging in de portefeuille, onder andere door het verkopen van diverse - minder renderende - food merken.

Inmiddels 55% persoonlijke verzorging
Analist Andrew Wood van Bernstein Research wees er op dat de meeste andere producenten van levensmiddelen (Coca-Cola, Pepsi, Danone en Campbell Soup) allemaal nog minder hard groeiden dan Unilever, en dat het concern bij maar liefst 60% van zijn producten marktaandeel wint. De verhouding tussen food en persoonlijke verzorging in Unilevers portefeuille verschuift al jaren in de richting van die laatste categorie, die inmiddels goed is voor 55% van de omzet. Volgens Wood kan die verhouding nog verder verschuiven tot wel 70%. Dat de markt zo teleurstellend op Unilevers resultaten reageert moet "voor de ceo en cfo van Unilever frustrerend zijn", citeert het FD.

Unilevers strategie wordt kennelijk niet of onvoldoende begrepen. Het bedrijf is niet zomaar te vergelijken met Foodbedrijven.
Dit artikel afdrukken