Op de verpakkingen van diverse Maggi-producten prijken de volgende claims, constateerde foodwatch:
- “Goed om te weten: Een zakje MAGGI Aardappelpuree naturel bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelpuree voor 4 volwassenen.”
- "Een portie MAGGI Aardappelpuree bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelen."
- "De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelen voor een volwassen portie is 200-250 g en 150 g voor een kinderportie (kind tot 9 jr)." alsmede "Aardappelen bevatten vezels en andere goede voedingsstoffen."

Marketeers zouden natuurlijk ook zelf alvast kunnen beginnen met het aanpassen van het leugentjes uit oude tijden.
Foodwatch heeft de volgende bezwaren tegen de claims:
Niemand beveelt aan om dagelijks aardappelpuree te eten, zeker niet uit een pakje. Zodoende is de eerste claim onjuist. Waar verse aardappelen worden gezien als een voorkeursproduct, wordt aardappelpuree uit een pakje als uitzonderingsproduct geclassificeerd. De reden hiervoor ligt in de lagere voedingswaarde van aardappelpuree, die bijvoorbeeld meestal minder vezels bevat dan aardappels, maar ook minder vitamine c. Daarnaast bevatten de verschillende varianten Maggi Aardappelpuree van Nestlé toevoegingen zoals zout, vet, suikers en diverse additieven. Aardappelpuree uit een pakje heeft dus een minder gezonde samenstelling dan verse aardappelen. Daarom gaan ook claims die suggereren alsof het om dezelfde voedingswaarde gaat, mank. Zodoende is ook de tweede claim van Nestlé misleidend. Overigens is er niet alleen geen deskundige te vinden die dagelijks aardappelpuree aanraadt; evenmin wordt aangeraden om dagelijks aardappelen te consumeren. De aardappel behoort welliswaar tot de gezonde basisvoedingsmiddelen, maar rijst en pasta zijn prima alternatieven waarmee afgewisseld kan worden. Ten slotte acht foodwatch het niet juist om voedingsinformatie over aardappelen op een pakje aardappelpuree te geven, omdat dit de – onjuiste – suggestie wekt dat aardappelpuree uit een pakje dezelfde voedingswaarde heeft als verse aardappelen. Op een pakje aardappelpuree hoort gewoon de voedingsinformatie van aardappelpuree te staan, vindt foodwatch.

Nestlé haalt bakzeil en past de verpakkingen aan. 'foodwatch ziet daarom af van verdere stappen', besluit het persbericht.

De toon is verder gezet. Het jachtseizoen op alles wat riekt naar misleiding is geopend. Marketeers zouden natuurlijk ook zelf alvast kunnen beginnen met het aanpassen van het leugentjes uit oude tijden.

Fotocredits: Maggi.nl
Dit artikel afdrukken