Voedingsconcern Nestlé heeft een volgende stap gezet op het terrein van personalization met de overname van het platform voor 'functionele geneeskunde' LivingMatrix.
Het Amerikaanse LivingMatrix gebruikt datatechnologie en algoritmes om artsen te ondersteunen bij het ontwikkelen van individuele zorgplannen voor mensen met chronische ziekten. Centraal staat dat iedere patiënt als individu wordt behandeld. Nestlé kocht vorig jaar augustus ook al Persona, een bedrijf dat zich bezighoudt met persoonlijke vitamine- en voedingssupplementen. Met deze overnames vergroot Nestlé zijn positie in de zorg- en consumentenmarkten voor gepersonaliseerde voeding. In Japan stelt het concern al personalized nutrition beschikbaar aan consumenten gebaseerd op hun DNA.
Nestlé maakte al enige tijd geleden de strategische keuze voor gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Ongezonde producten gaan de deur uit, zoals recent nog Haägen-Dasz. Ook werkt het concern stug door aan het verminderen van zout, suiker en vet in zijn producten en focust het op plantaardige voeding.
Nestlé is niet de enige voedingsmiddelenmultinational die zich bezighoudt met personalized nutrition. Ook Mars investeert in gezonde voeding. In Nederland houdt een consortium bestaande uit onder meer WUR, TNO, Albert Heijn, Jumbo en FrieslandCampina zich bezig met persoonlijk voedings- en gezondheidsadvies.
Nutrition Insight - Article
Het Amerikaanse LivingMatrix gebruikt datatechnologie en algoritmes om artsen te ondersteunen bij het ontwikkelen van individuele zorgplannen voor mensen met chronische ziekten. Centraal staat dat iedere patiënt als individu wordt behandeld. Nestlé kocht vorig jaar augustus ook al Persona, een bedrijf dat zich bezighoudt met persoonlijke vitamine- en voedingssupplementen. Met deze overnames vergroot Nestlé zijn positie in de zorg- en consumentenmarkten voor gepersonaliseerde voeding. In Japan stelt het concern al personalized nutrition beschikbaar aan consumenten gebaseerd op hun DNA.
Nestlé maakte al enige tijd geleden de strategische keuze voor gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Ongezonde producten gaan de deur uit, zoals recent nog Haägen-Dasz. Ook werkt het concern stug door aan het verminderen van zout, suiker en vet in zijn producten en focust het op plantaardige voeding.
Nestlé is niet de enige voedingsmiddelenmultinational die zich bezighoudt met personalized nutrition. Ook Mars investeert in gezonde voeding. In Nederland houdt een consortium bestaande uit onder meer WUR, TNO, Albert Heijn, Jumbo en FrieslandCampina zich bezig met persoonlijk voedings- en gezondheidsadvies.
Als Heineken en Interbrew met 'personalized beer-nutrition' beginnen, dan heeft dat maar 1 reden; anticiperen op de actualiteit om marktcontrole en winst te behouden, en nog liever te vergroten. Altruisme en schuldgevoel spelen niet mee.
Zelfde geldt voor de multinationals in de topic. Beetje hypocriete trendvolgers.
Lijkt me best ok, bedrijven die reageren op de veranderende vraag van hun klanten.
Wat #1 Hans Pollemans zegt. Laatst serie "Rotten" op Netflix gezien, Nestlé komt daarin naar voren als een meedogenloze industrieel, die alleen iets doet voor "de mensheid" na heftig protest vanuit de bevolking - 1 aflevering ging over water dat Nestlé in de VS oppompt en verkoopt ten koste van de (falende) publieke watervoorziening.
En in Ghana, waar Nestlé water wegneemt en vervuild terugloost (of schoon teruggeeft, maar dan in plastic flessen en tegen betaling) bij een dorp waar de mensen niet zo gewend zijn om te protesteren, hebben ze pas oog voor de locals nadat de documentairemakers er zijn geweest. Bah.