Al ruim 100.000 Japanners gebruiken de Nestlé Welness Ambassador-app. Op basis van instagramfoto's van hun eten adviseert de app op maat gemaakte voedingssupplementen zoals smoothies en vitaminerijke gezondheidssnacks, schrijft De Standaard. Daarnaast investeert Nestlé er in thuiskits waarmee mensen bloedstalen en DNA kunnen afnemen. Zo wil het voedingsconcern met behulp van data-analyses, genetica en artificiële intelligentie individuele leefstijl- en voedingsadviezen geven die het risico op ziektes en de gevolgen van een verhoogd cholesterol en diabetes kunnen verminderen.
Dat gaat de Belgische voedingsexpert Patrick Mullie van de Universiteit van Brussel te ver: "Het is niet de taak van een bedrijf om uw bloed te onderzoeken en uw genetisch materiaal te ontleden”, zegt hij. Bovendien is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat een dieetplan op basis van bloedwaarden en DNA ook effectief is. "In Japan volstaat het dat u zich na het nemen van een voedingssupplement beter voelt. Hier is men veel strenger en eist men ook een wetenschappelijk bewijs."
In Europa biedt Nestlé dus geen app of thuiskit. Niettemin is personalised nutrition ook hier geen uitzondering meer. Denk aan de spelers van PSV die persoonlijke voedingsadviezen krijgen van supermarktketen Jumbo. Zo dichtbij zijn de ontwikkelingen ook in Nederland al.
Op de redactie heerste nog wat twijfel. Jumbo verdient het meeste aan vers en dat is gezond; daar komt het wel goed. Adviseert Nestlé straks ook een dubbele Nespresso om 7 en een Kitkat om 11 uur?
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Daar hebben wij zelf weinig meer over te vertellen, Dick. Nog heel even en verzekeraars kunnen zelfs in onze medische dossiers, met dank aan Rutte3.
Gezichtsherkenning op straat, Cambridge Analytica stuurt gepersonaliseerde verkiezingspropaganda.
Orwell had het niet perverser kunnen bedenken.
De overvallers op het Amsterdamse bevolkingsregister al evenmin.
#1, zou je ze wel aan je verzekeraar geven, Dick? Of aan een databank die jouw identiteit geheim houdt?
Ik ben benieuwd in hoeverre de Japanners dat zullen gaan doen.
Bloedonderzoek laat ik alleen via de huisarts of specialist doen en niet via een voedingsconcern.
Dat mensen al via een supermarkt een voedingsadvies (kunnen) krijgen vind ik al veel te ver gaan.
Je moet wel heel erg van de ratten bezeken zijn om je DNA af te staan aan een bedrijf als Nestlé.