Onder druk van aandeelhouders én stagnerende verkopen in de traditionele voedingsmarkt verlegt Nestlé zijn koers naar 'gezonde voeding'. Het voedingsconcern schrapt suiker, vet en zout uit zijn producten, verkocht zijn Amerikaanse snoeptak en investeert in innovatieve bedrijven die aan het gezondheidsfront actief zijn. Gezondheid is een speerpunt. Een van de aandachtsgebieden is personalized nutrition, voeding op maat. In Japan is Nestlé daarmee al behoorlijk ver.

Al ruim 100.000 Japanners gebruiken de Nestlé Welness Ambassador-app. Op basis van instagramfoto's van hun eten adviseert de app op maat gemaakte voedingssupplementen zoals smoothies en vitaminerijke gezondheidssnacks, schrijft De Standaard. Daarnaast investeert Nestlé er in thuiskits waarmee mensen bloedstalen en DNA kunnen afnemen. Zo wil het voedingsconcern met behulp van data-analyses, genetica en artificiële intelligentie individuele leefstijl- en voedingsadviezen geven die het risico op ziektes en de gevolgen van een verhoogd cholesterol en diabetes kunnen verminderen.

Dat gaat de Belgische voedingsexpert Patrick Mullie van de Universiteit van Brussel te ver: "Het is niet de taak van een bedrijf om uw bloed te onderzoeken en uw genetisch materiaal te ontleden”, zegt hij. Bovendien is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat een dieetplan op basis van bloedwaarden en DNA ook effectief is. "In Japan volstaat het dat u zich na het nemen van een voedingssupplement beter voelt. Hier is men veel strenger en eist men ook een wetenschappelijk bewijs."

In Europa biedt Nestlé dus geen app of thuiskit. Niettemin is personalised nutrition ook hier geen uitzondering meer. Denk aan de spelers van PSV die persoonlijke voedingsadviezen krijgen van supermarktketen Jumbo. Zo dichtbij zijn de ontwikkelingen ook in Nederland al.

Op de redactie heerste nog wat twijfel. Jumbo verdient het meeste aan vers en dat is gezond; daar komt het wel goed. Adviseert Nestlé straks ook een dubbele Nespresso om 7 en een Kitkat om 11 uur?
Dit artikel afdrukken