Influencers, voedingsjournalisten, kookboekenschrijvers en andere food professionals verzamelden zich maandag in de Hortus Botanicus in Amsterdam, waar NESCAFÉ het NESCAFÉ Plan 2030 presenteerde. Op Foodlog kwam dit plan, dat boeren moet helpen zich aan te passen aan klimaatverandering, al eerder langs. Ditmaal bood Nestlé de kans om vragen te stellen.
NESCAFÉ is de koffiepoot van Nestlé en de grootste inkoper van koffiebonen ter wereld. Oploskoffie is de core business, maar het bedrijf stond ook aan de wieg van de Nespresso-capsules (de andere koffiepoot van Nestlé).
Anya Pieroen, Head of Corporate Communications van Nestlé Nederland, praatte de avond aan elkaar. Ze vertelt enthousiast over een BBC-artikel ("niet door ons gesponsord!") waarin een studie over oploskoffie wordt besproken. Die toont aan dat oploskoffie de meest milieuvriendelijke manier is om koffie te maken, omdat het weinig koffie gebruikt en een waterkoker energievriendelijker is dan een koffie-apparaat.
Onlangs sprak Foodlog met David Klingen, die aan de weg timmert met koffieloze koffie. Hij wijst erop dat koffie de nummer 6 ontbosser van alle voedselgewassen is. Aanleiding voor de Foodlogverslaggever te vragen hoe NESCAFÉ waarborgt dat er geen ontbossing plaatsvindt in de keten. Wat NESCAFÉ betreft, zegt Pieroen, is het geen goed idee om koffieboeren een hogere koffieprijs te geven en verder niets te doen. Ze zullen dan namelijk meer bos kappen om meer geld te verdienen. NESCAFÉ gaat naar de boeren toe en leert hen om meer opbrengst uit de bestaande koffieplantages te halen. Met drones en satellietbeelden wordt eventuele boskap in de gaten gehouden.
Ontbossing was bijzaak deze avond; de hoofdrol was weggelegd voor regeneratieve landbouw. Voor NESCAFÉ is dat dé manier om een klimaatbestendige koffieteelt in te richten. Het bedrijf wil bijvoorbeeld de schillen van de koffiebes gebruiken om te composteren en zo de nutriënten daaruit weer terug te brengen naar de koffiestruik. Onder het eerdere artikel over het NESCAFÉ-plan ontvouwde zich een al een discussie over de vraag of regeneratieve landbouw überhaupt bestaat.
Op de avond waren niet veel kritische vragen te horen. NESCAFÉ kreeg volop de kans het Plan 2030 uit de doeken te doen. Na afloop gingen de aanwezigen naar huis met een goodie bag vol koffiecapsules, maar zonder oploskoffie.
NESCAFÉ is de koffiepoot van Nestlé en de grootste inkoper van koffiebonen ter wereld. Oploskoffie is de core business, maar het bedrijf stond ook aan de wieg van de Nespresso-capsules (de andere koffiepoot van Nestlé).
Anya Pieroen, Head of Corporate Communications van Nestlé Nederland, praatte de avond aan elkaar. Ze vertelt enthousiast over een BBC-artikel ("niet door ons gesponsord!") waarin een studie over oploskoffie wordt besproken. Die toont aan dat oploskoffie de meest milieuvriendelijke manier is om koffie te maken, omdat het weinig koffie gebruikt en een waterkoker energievriendelijker is dan een koffie-apparaat.
Onlangs sprak Foodlog met David Klingen, die aan de weg timmert met koffieloze koffie. Hij wijst erop dat koffie de nummer 6 ontbosser van alle voedselgewassen is. Aanleiding voor de Foodlogverslaggever te vragen hoe NESCAFÉ waarborgt dat er geen ontbossing plaatsvindt in de keten. Wat NESCAFÉ betreft, zegt Pieroen, is het geen goed idee om koffieboeren een hogere koffieprijs te geven en verder niets te doen. Ze zullen dan namelijk meer bos kappen om meer geld te verdienen. NESCAFÉ gaat naar de boeren toe en leert hen om meer opbrengst uit de bestaande koffieplantages te halen. Met drones en satellietbeelden wordt eventuele boskap in de gaten gehouden.
Ontbossing was bijzaak deze avond; de hoofdrol was weggelegd voor regeneratieve landbouw. Voor NESCAFÉ is dat dé manier om een klimaatbestendige koffieteelt in te richten. Het bedrijf wil bijvoorbeeld de schillen van de koffiebes gebruiken om te composteren en zo de nutriënten daaruit weer terug te brengen naar de koffiestruik. Onder het eerdere artikel over het NESCAFÉ-plan ontvouwde zich een al een discussie over de vraag of regeneratieve landbouw überhaupt bestaat.
Op de avond waren niet veel kritische vragen te horen. NESCAFÉ kreeg volop de kans het Plan 2030 uit de doeken te doen. Na afloop gingen de aanwezigen naar huis met een goodie bag vol koffiecapsules, maar zonder oploskoffie.