De Belgische producent snapt de commotie rondom het gebruik van kaasalternatieven op plantaardige basis niet. Televisieprogramma de Keuringsdienst van Waarde ontdekte dat niet alle kaas op onder meer pizza’s, cheeseburgers en lasagne echt is.
Deze discussie lijkt op die van roomboter en margarine uit de jaren dertig, vindt St. Paul.
Gezond alternatief
Margarine is het plantaardige en goedkopere alternatie voor boter, aldus de Belgische onderneming uit Lokeren. Hoewel margarine niet hetzelfde smaakt als roomboter, heeft het nagenoeg dezelfde toepassingsmogelijkheden en bovendien zijn plantaardige oliën beter voor de gezondheid dan dierlijke vetten.
Voor kaasalternatieven worden uitsluitend hoogwaardige ingrediënten gebruikt, meent Dieter Kuijl eigenaar van St. Paul. “De consument koopt een eerlijk en gezond product, voor een veel lagere prijs
Geheel volgens regelgeving
Kuijl begrijpt de bezwaren van de Consumentenbond en de Keuringsdienst van Waarde, want er staat niet op de verpakking dat er een kaasvervanger in het product zit. “De kaas wordt met naam genoemd en van het kaasalternatief alleen de bestanddelen. Dat is geheel volgens de wetgeving, maar voor de consument is het blijkbaar nog niet duidelijk genoeg. Ik kan me daar wat bij voorstellen”, aldus Kuijl.
Kaasalternatieven moeten bekender worden bij de consument, vindt de eigenaar van St. Paul. Dan kan de consument een bewuste keuze maken, zoals ook met margarine en boter gebeurt.
Marketingwise is dat natuurlijk een perfecte opmerking. Iedereen heeft geleerd dat boter lekker is maar ongezond. Met margarine is het precies omgekeerd gesteld. Daarom zijn we het - zeker in Nederland - allemaal gaan eten, compleet met Unilever's plantsterolen. Niemand heeft er boodschap aan dat die plantenvetten mogelijk juist niet zo best zijn. Dat zou het weer te ingewikkeld maken en bovendien St Paul's handel onderuit halen.
Ik voorspel: nepkaas wordt gezond, kaas gaat in de ban. Binnenkort 100% nepkaas op je K&K en Fastfood.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Trouwens, Ewout, de Fokke & Sukke van vrijdag gezien? Da's pizza met een dubbele bodem. Eerstelijns nep is nog te pruimen, daarna wordt het pas erg ;-)
Die 'probleempjes' zijn met margarine toch ook opgelost? Dat is nou het mooie van knutselvoedsel en ander nepeten. Je kunt het steeds naar gelang de laatste modes aanpassen en dan gaat iedereen erover juichen. Met labels en medailles en al. Bij de vlgde ronde weer opnieuw. Zo krijgt nu Blue Band Idee op z'n lazer van de EFSA voor een omega-3 claim die Unilever zelf decennia lang zorgvuldig onder het tapijt heeft geveegd. Maar de vlag komt. Ik vind het eigenlijk wel geinig dat juist Unilever die hier uit de mond van Melchior Meijer - Nederlandse vroegste linolzuur kritikaster, en terecht - als eerste kreeg.
Eerlijk: Palmvetolie? (niet bepaalde oncontroversieel)
Gezond: Transvetten?
Lachen! :)