Mensen die van een veel voorkomend voedselproduct, zoals pizza, verschillende soorten of verschillende merken eten overeten zich sneller dan iemand die altijd dezelfde pizza eet en merktrouw is.
Sinds 1970 is ons dieet sterk verbreed. Van elk voedingsproduct zijn er meerdere varianten en merken. Tussen al die verschillende verschijningsvormen kan het aantal calorieën sterk uiteenlopen. Daarom keken wetenschappers van de universiteiten van Liverpool en Bristol naar de gevolgen van verschillende soorten en merken van massa-geproduceerde voedselproducten op de consumptie ervan.
De wetenschappers onderzochten het eetgedrag van 199 mensen die peperoni pizza’s eten. Ze wilden weten of de mensen die variëren in merken en varianten door hebben dat ze in het ene geval aanmerkelijk meer calorieën binnenkrijgen dan in het andere.
Ze ontdekten dat respondenten die verschillende pizza-varianten eten een stuk pizza minder vullend vonden. Daarom eten ze vaak nog iets extra, naast het stuk pizza. Die extra calorie-inname compenseren ze op een later moment niet. Charlotte Hardman, van het Institute of Psychology Health and Society in Liverpool, zegt in Medical News Today: “Het lijkt er op dat de hoge variatie van voedingsproducten het moeilijk maakt voor mensen om te leren wat ze eten en hun consumptie te beheersen.” Hoewel het onderzoek alleen peperoni pizza betrof, durven de de wetenschappers te stellen dat de uitkomsten ook voor andere voedselproducten gelden.
Het advies ‘eet gevarieerd’ lijkt dus alleen voor onbewerkt of zelf klaargemaakt eten te gelden. Bij sterk bewerkte voedingsproducten kun je het blijkbaar beter houden bij je favoriete pizzabakker of afbakmerk.
Het onderzoek is gepubliceerd in PLOS ONE.
Fotocredits: 'Massive frozen pizza selection, Metro, Liberty Village, Toronto, ON, Canada', Cory Doctorow
Dit artikel afdrukken
De wetenschappers onderzochten het eetgedrag van 199 mensen die peperoni pizza’s eten. Ze wilden weten of de mensen die variëren in merken en varianten door hebben dat ze in het ene geval aanmerkelijk meer calorieën binnenkrijgen dan in het andere.
Het lijkt er op dat de hoge variatie van voedingsproducten het moeilijk maakt voor mensen om te leren hoeveel ze eten en hun consumptie te beheersenCalorie-inname compensatie
Ze ontdekten dat respondenten die verschillende pizza-varianten eten een stuk pizza minder vullend vonden. Daarom eten ze vaak nog iets extra, naast het stuk pizza. Die extra calorie-inname compenseren ze op een later moment niet. Charlotte Hardman, van het Institute of Psychology Health and Society in Liverpool, zegt in Medical News Today: “Het lijkt er op dat de hoge variatie van voedingsproducten het moeilijk maakt voor mensen om te leren wat ze eten en hun consumptie te beheersen.” Hoewel het onderzoek alleen peperoni pizza betrof, durven de de wetenschappers te stellen dat de uitkomsten ook voor andere voedselproducten gelden.
Het advies ‘eet gevarieerd’ lijkt dus alleen voor onbewerkt of zelf klaargemaakt eten te gelden. Bij sterk bewerkte voedingsproducten kun je het blijkbaar beter houden bij je favoriete pizzabakker of afbakmerk.
Het onderzoek is gepubliceerd in PLOS ONE.
Fotocredits: 'Massive frozen pizza selection, Metro, Liberty Village, Toronto, ON, Canada', Cory Doctorow
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We moeten toch ‘gevarieerd’ eten? Nou dan!
Of eet er geen, of maak er zelf een van verse ingrediënten. Beiden lijken me een betere keus dan iedere keer dezelfde verpakte pizza.
Albert; "je grapt".
Gewoon eten wat je liefst zelf klaarmaakt (naar eigen smaak of smaak gedeeld voor de anderen waarvoor je kookt). En daarin veel variatie aanbrengen.
Dus emotionele satisfactie in eten brengen.
Verandering van spijs doet eten.
Voor mensen die minder moeten eten heb ik nog wel een advies in dezelfde trant: eet minder smakelijk voedsel, of zorg voor stinkende planten of huisdieren in je eetkamer.