Sinds 1970 is ons dieet sterk verbreed. Van elk voedingsproduct zijn er meerdere varianten en merken. Tussen al die verschillende verschijningsvormen kan het aantal calorieën sterk uiteenlopen. Daarom keken wetenschappers van de universiteiten van Liverpool en Bristol naar de gevolgen van verschillende soorten en merken van massa-geproduceerde voedselproducten op de consumptie ervan.

De wetenschappers onderzochten het eetgedrag van 199 mensen die peperoni pizza’s eten. Ze wilden weten of de mensen die variëren in merken en varianten door hebben dat ze in het ene geval aanmerkelijk meer calorieën binnenkrijgen dan in het andere.

Het lijkt er op dat de hoge variatie van voedingsproducten het moeilijk maakt voor mensen om te leren hoeveel ze eten en hun consumptie te beheersen
Calorie-inname compensatie
Ze ontdekten dat respondenten die verschillende pizza-varianten eten een stuk pizza minder vullend vonden. Daarom eten ze vaak nog iets extra, naast het stuk pizza. Die extra calorie-inname compenseren ze op een later moment niet. Charlotte Hardman, van het Institute of Psychology Health and Society in Liverpool, zegt in Medical News Today: “Het lijkt er op dat de hoge variatie van voedingsproducten het moeilijk maakt voor mensen om te leren wat ze eten en hun consumptie te beheersen.” Hoewel het onderzoek alleen peperoni pizza betrof, durven de de wetenschappers te stellen dat de uitkomsten ook voor andere voedselproducten gelden.

Het advies ‘eet gevarieerd’ lijkt dus alleen voor onbewerkt of zelf klaargemaakt eten te gelden. Bij sterk bewerkte voedingsproducten kun je het blijkbaar beter houden bij je favoriete pizzabakker of afbakmerk.

Het onderzoek is gepubliceerd in PLOS ONE.

Fotocredits: 'Massive frozen pizza selection, Metro, Liberty Village, Toronto, ON, Canada', Cory Doctorow
Dit artikel afdrukken