'Ziel' en 'duivel' zijn de twee woorden die we gisteren nogal hoorden. De ziel van foodlog is die van de natuurlijke tegenpool van de makers van voedingswaar en -wetten die er een potje van maken. Die kun je niet als een kat op het spek van de duivel binden. Hoe leuk die duivel het ook misschien mag vinden om gekieteld te worden door een kat met de nodige luizen in zijn pels.
De verleidingen zijn er. Komende week wordt er aan de HAS in Den Bosch een besloten congres gehouden waar 48 eetjournalisten bij elkaar zijn om na te denken over de manier waarop zij met commercie om moeten gaan. Het is een initiatief van Volkskrantjournalist Onno Kleyn. Ik ga erheen en zal er hier - feitelijk, een trend die de redactie inzet - verslag van doen. Ik ben zeer benieuwd naar de gedachten en overwegingen die daar aan de orde zullen komen.
Marieke vroeg me waarom ik zo speelde met de emoties van de foodlogcommunity, die deze krant mede maakt. Het lijkt me goed m'n antwoord daarop ook naar de voorpagina te halen:
Ik deed het om de grens af te tasten waar jij en en de nodige anderen (ook in de mail en per telefoon) ‘intrapten’. Je gaf deze krant het ‘voordeel van de twijfel’ op basis van de opgebouwde track record, cq. die van personen die de krant dragen. Daar zitten precies het gevaar en de verleiding. Het is nl. best denkbaar dat zelfs een krant als deze kan
Het zou misschien wel kunnen, maar elke afhankelijkheid op de achtergrond maakt ons onbetrouwbaar omdat niet meer duidelijk is waarom iemand iets schrijft zelfs als z/hij het meent. Ik wilde weten hoe scherp deze community die grens ziet. Dat kon alleen met een echt experiment dat de volle emotie zou oproepen. Ik wilde die voelen omdat ik me er bewust van ben dat dit soort verleidingen zal in de toekomst toenemen. Wie ze in het groot aanneemt of zich afhankelijk maakt van heel grote partijen zoals ik hierboven suggereerde, is per definitie zijn geloofwaardigheid kwijt.
Een voorbeeld is Marcel Schuttelaar, ex-activist (Milieudefensie, Consumentenbond) die nu in opdracht van bedrijven de publieke opinie beinvloedt met een bureau dat inmiddels uit tientallen mensen bestaat. Wat zit er achter de stukken die hij in de kranten schrijft? Wie betaalt de tijd die hij heeft om columns te schrijven. Dat weet je als lezer niet meer en daarom kan het niet.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De vraag was meer een beetje om te sparren. En omdat ik toch wel een beetje verbaasd was dat ik een bedrijf dat mogelijke conflicten kan oproepen (als je het negatief bekijkt) als sponser cq. adverteerder aanwezig zag, temeer omdat ik Foodlog als een zéér onafhankelijk medium beschouw.
Wouter, je komt trouwens heel integer en transparant over met heel veel kennisinbreng hier, het was dan ook niet persoonlijk bedoeld.
ReneS, foodlog accepteert geen sponsors, wel adverteerders. Hoogste tijd om dat kopje eens te veranderen.
@ ReneS Sinds ongeveer 8 maanden. TOP houdt zich totaal niet bezig met de redactie, en wil dat ook niet (we hebben het druk genoeg). Klanten van ons blijken in de praktijk zelden of nooit te reageren. Iedereen kan zien wie ik ben, wat ik doe. Wij ondersteunen gewoon graag goede initiatieven. De rede, en het openbare debat spreekt ons erg aan.
Vertel eens ReneS vanwaar je vraag? Mocht ik of TOP niet transparant genoeg zijn dan verneem ik dat heel erg graag.
Sinds waneer is TOP BV sponsor? Hoe hebben jullie nu de onafhankelijkheid gewaarborgd tussen de redactie en (de klanten van) TOP BV?
@Jacobus, ik denk dat je de point net even mist. Foodlog is niet geworden wat het nu is dankzij lezers die alles wat door de redactie op Foodlog wordt gepubliceerd voor maar zoete koek slikken, maar juist door lezers met een brandend lichtje in de bovenkamer die met hun input / terugput de redactie scherp blijven houden. Die kritische en veelal opbouwende dialoog is wat Foodlog Foodlog maakt.