Je vraagt je soms af waar we ons zo druk om maken....

Nederlandse consument zijn over het algemeen positief over de voedselmarkt, de benzinemarkt, drinkwatervoorziening en verhuis- en opslagdiensten. Over bijvoorbeeld de aanbieders van pensioenen en internet is de Nederlandse consument minder tevreden. Dat blijkt uit het 'Consumer Markets Scoreboard' dat de Europese Commissie op 22 oktober gepubliceerd heeft.

Het scorebord voor de consumentenmarkten is gebaseerd op een enquête onder consumenten waarbij deze uiting geven aan hun ervaringen en meningen over recente aankopen op elke markt. In 2010 bevat het scorebord voor het eerst gegevens over 50 consumentenmarkten, die goed zijn voor ruim 60% van het huishoudbudget van de consument.

Er wordt gekeken naar het vertrouwen van de consument in de aanbieders, het aantal klachten dat men heeft, de algemene tevredenheid over het product of dienst en bijvoorbeeld het gemak waarmee je als consument kan overstappen naar andere aanbieders.

De bedoeling van het scorebord is om duidelijk te maken welke markten vanuit consumentenoogpunt tekort schieten. Informatie daarover is van belang voor de beleidsontwikkeling en levert input voor het meer algemene toezicht dat de Europese Commissie op de werking van de betreffende markt uitoefent.

Zie voor meer informatie het Consumer Markets Scoreboard op de site van de Europese Commissie.


bron: Rijksoverheid / Europese Commissie, met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken