Vooral Albert Heijn, dat al tien jaar in België actief is en inmiddels in Vlaanderen meer dan 50 filialen telt, positioneert zich als lage prijzensupermarkt. Met agressieve promoties - zoals de 'ongeziene' en uiteindelijk verboden actie '1+2-gratis' - zette Albert Heijn de Belgische keten Colruyt met zijn lage prijzenstrategie het mes op de keel. Colruyt paste daarom vorig jaar zijn prijsstrategie al aan, om beter te kunnen reageren. De komst van Jumbo, met zijn gebruikelijke laagste prijsgarantie, voert de prijsdruk nog verder op.

Zo ver zelfs, dat discounter Lidl in de knel komt en nu ook regionaal gaat differentiëren. Het gaat vooral om basisproducten van het huismerk: water, bloem, suiker, maar vooral ook verse producten zoals groenten en fruit, waar hele scherpe promoties op gevoerd worden. "We merken daardoor dat er regionaal soms hele grote prijsverschillen zijn", zegt Lidl. Tot nu toe paste Lidl de prijzen van sommige producten wel aan, maar dan voor het hele land. Daar komt nu, vanuit defensief oogpunt volgens Lidl, dus verandering in. "Het heeft echt te maken met de grote promoties die er zijn bij bepaalde producten en dan vooral fruit en groenten."

Overigens is het juist met groente en fruit dat Lidl vaak het voortouw neemt met prijsbepalende acties. De keten laat zich - in Nederland - met trots voorstaan op de uitverkiezing tot 'beste supermarkt in groente en fruit'. Dat is de discounter bij ons al 9 jaar op rij.
Dit artikel afdrukken